Det danske chartermarked | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 2
Opgave 2 4
Opgave 3 5
Opgave 4 9
- a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus. 9
- b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven. 9
- c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode. 9
Opgave 5 10

Uddrag
Hvis vi kigger på det generelle marked, så ved vi at udbyderne er de forskellige virksomheder som beskæftiger sig med charterbranchen, som f.eks.

Spies, Apollo, TUI, Folkeferie og mange flere. Det som de alle har til fælles er at de sælger charterrejser over hele verden, hvilket er en ferierejse hvor transport

hotelophold, rejseleder m.m. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau. Dem som befinder sig på charterbranchen, er primært de travle familier eller den lidt ældre målgruppe.

De benytter dem primært for at kunne spare en masse tid, og for at være sikker på at alt er på plads inden de rejser.

Børnefamilierne bruger det fordi det er en nem og hurtig måde og at finde en rejse på, uden at de skal bruge for meget tid på at finde flyafgange der passer med deres hotelophold.

De travle børnefamilier bruger også rejsebureauerne fordi at det er nemt, men ikke mindst fordi at når de har bestilt en rejse så skal de ikke tænke på noget.

Så kan de bare sætte sig ind i et fly, med viden om at de ikke skal tænke på noget som helst, fordi rejsebureau har ordnet det hele for dem.

Hvis vi kigger på mærkedes lederen inden får det danske chartermarked i 2019 så er der ingen tvivl Spies.

Spies havde i 2019 solgt 268.228 charterrejser, hvilket er lidt over 100.000 flere rejser end deres konkurrent Apollo så havde solgt 167.244 charterrejser.

Hvis vi kigger på charterbranchen i helhed gemme hele perioden fra 2005 til 2019, så kan vi se at der har været en stigning næsten hele vejen igennem.

På nær i 2009 hvor verden blev ramt af finanskrigsen, hvilket også gør at der kun er blevet solgt 856.499 rejser.

Men hvis man kigger på hele branchen fra 2005 hvor der er blevet solgt 919.633 rejser, til 2018 hvor der er blevet solgt 1.135.491 rejser, det er en stigning på 215.858 rejser.

I 2019 går det så igen en lille smule ned igen, da der ”kun” blev solgt 1.073.891 rejser. Det er 61.600 mindre rejser der er blevet solgt , men selv om der har været den lille nedgang er hele rejsebranchen dog stadig tilfredse

Ifølge Lars Thykier, som er direktør i Danmarks Rejsebureauforening (DRF) – bureauernes brancheforening generelt.

Han syntes ikke at det er underligt at der er fald i antal af charterrejser, da han mener at der er et fald i folkets købelyst. Det kan være på grund af usikkerheden om vejeret og økonomien.

---

I forhold til det teknologiske forhold, så er det meget vigtigt at de forskellige rejsebureauer har en meget overskuelig hjemmeside.

Det er meget vigtigt fordi, det er alt fra travle børnefamilier som ikke har så meget tid i hverdagen til ældre mennesker, som ikke har så meget kendskab til elektronik.

Det er derfor vigtigt at der bliver udviklet en hjemmeside som er simpel nem at finde rundt i, men også en hjemmeside hvor det er nemt at bestille en rejse.

Så de nytter ikke noget at lave en kompliceret hjemmeside hvor man skal under tre forskellige underfaner, bare for at kunne finde en ferie til f.eks. Tyskland.

Jo nemmere og hurtigere det er og at bestille en rejse, jo mere attraktivt ville det også være for forbrugeren, da de så slipper for en hel masse søgen og en masse bøvl med at det hele skal passe sammen i sidste ende.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu