Det danske chartermarked | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video). Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Kultur
- Miljø

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.
- SOR-modellen:
- Stimuli:
- Organisme:
- Respons

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
- Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
- Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
- Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
På det danske chartermarked er der et differentieret delvist monopol hvor der både er små og store udbydere, og kunder med forskellige ønsker til rejsepakker, pris, destination osv.

Flere og flere kunder begynder også at efterspørge aktive ferier, især mænd, hvorimod kvinderne hælder mest mod en afslappende ferie med sol.

Her har Spies været gode til at komme ind på markedet og ramme de forskellige målgrupper. Da de i 2019 har fået solgt 268.228, dog er det et fald i forhold til 2018.

Derfor er Spies markedsleder på det danske chartermarked, da de har skabt gode præferencer til firmaet, som kan være grundet deres pakkeløsninger.

Dernæst er deres markedsudfordrer Apollo. Generelt har rejsearrangørerne oplevet et større fald i solgte rejser fra 2018 til 2019. Dog har et par mindre firmaer oplevet fremgang i perioden, såsom Folkeferie.dk og Sunweb

Dette betyder formentligt også at den danske charterbranche er ved at gå en nedgang i møde. Charter branchen har allerede mistet 4,4% af deres kunder fra 2018 hvor de solgte 1.125.000 rejser til 2019 hvor de solgte 1.075.000 rejser.

Ifølge Lars Thykier er grunden til markedet er ved at flade ud, en større usikkerhed til økonomien og vejret.

Folks rejsevaner er også en faktor der spiller ind, da danskerne er begyndt at søge efter mere kulturelle oplevelser, shopping og god mad i en storby.

---

Kultur spiller i dag en stor rolle for valg af rejser. Ca. 38% tager ud at rejse for at opleve de kulturelle forskelle andre lande kan tilbyde.

Dog er der stor forskel på mænd og kvinder når det kommer til hvilke oplevelser de foretrækker. Da man oftest ser at mændene fortrækker aktive ferier og kvinder helst vil på ferier med høj sol, strand, afslapning osv.

Det påvirker rejseselskaberne i den forstand i de skal komme op med nye pakkeløsninger, der både giver mulighed for at få det aktive og badeferie med.

Udover at den rejsekultur har ændret sig, så er velstanden og tilgængeligheden også blevet øget. Derfor tager mange danskere ud at rejse flere gange om året, som den typiske kernefamilie.

Dog er der også set en stigning af nye rejser makkere. Det kunne være kærestepar eller far og søn rejser. Her ser man også en stor stigning af solorejsende.

Så rejseselskaberne skal have designet pakkeløsninger til alle forskellige former for rejsende. Udover denne ændring ser man også at mange er begyndt at planlægge rejser uden om rejseselskaberne

altså bestiller selv hotel og køber egen flybillet osv. Dette kan også have påvirket den faldende markedsandel og solgte rejser er forværret.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu