Det danske chartermarked | Afsætning | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 2
Opgave 2 3
Opgave 3 4
Opgave 4 6
Opgave 5 7

Uddrag
I denne del af opgaven vil der blive karakteriseret for det danske chartermarked. Der vil blive redegjort for hvad det danske chartermarked tilbyder, hvilke udbydere der er, hvilke kunder der køber charterferie samt det geografiske område.

En charterferie er en færdigpakket rejse hvor både hotelophold, transport, rejseleder som er koordineret af et rejsebureau.

Mange ser charterrejse som en solferie med strand og varmt vejr. Destinationen går til forskellige destinationer i udlandet.

Der findes mange forskellige udbydere, som tilbyder charterrejser. Markedslederen er Spies, som i 2019 solgte 268.228 charterrejser.

Spies har en dominerende stilling, og derfor har de en stor del af markedet. Selvom Spies havde en nedgang på 7.131 i forhold til 2018, dominerer de stadig (Bilag 1).

Markedsudfordreren er Apollo som i 2019 solgte 167.244 charterrejser. Rejsebureauet TUI og Bravo Tours/Sun Tours er nogle af de markedsfølgerne der.

I 2019 solgte de henholdsvis 157.126 og 148.031 charterrejser. Markedsnicherne er virksomheder som folkerejse.dk, Atlantis rejser og Sun Charter.

Disse virksomheder er dem, som ekspederer en lille del af det marked charterrejser er i. Markedslederen har ingen interesse i markedsnicherne, da de ikke udgør en konkurrence for dem. (Bilag 2)

Efterspørgerene er typisk dem som leder efter en billigt, nem og alternativ ferie. Årssagen til at charterrejser er faldet skyldes befolkningen købslyst.

Både vejret og økonomien spiller en rolle når danske skal bestille ferie. Ved en varm sommer vælger danskerne at blive hjemme som ses i bilag 3 i 2018 fra 2019.

Her har der været en nedgang af solgte charterrejser. Selvom efterspørgere fortæller de vil skære ned på flyvninger for at hjælpe klimaet, er det ikke noget som rejsebureauer kan mærke det (Bilag 1 og 3).

Den geografiske afgrænsning som charterbureauerne tilbyder, er ferier til udlandet i en vis periode som oftest er mellem 1-2 uger.

De forskellige bureauer findes i Danmark, med destinationen i udlandet. Antallet af solgte charterrejser lå på cirka 1.050.000 tusind som er solgt i og udrejst fra Danmark

---

Teknologiske forhold: Den teknologiske udvikling har været enorm de seneste år. Dette har medført en ændring hos de forskellige rejsebureauer på ganske kort tid.

Mennesket bruger mere tid end nogensinde før online. Dette har medført en stigning af online salg af forskellige rejser. Nettet er blevet det værktøj, hvor man bestiller sin ferie eller får inspiration til ferien.

Derfor er det vigtigt for rejseselskaberne at de inspirerer online. I dag har en stor del af befolkningen en mobiltelefon, som gør at flere og flere deler ud af deres private liv på de sociale medier.

Det betyder også at flere og flere deler billeder af deres ferie. Dette betyder større efterspørgsel på forskellige destinationer men også restauranter.

Selskaberne skal derfor udvikle digitale alternativer, som gør det bedre for kundernes ønsker så virksomhederne kan skabe overskud.

23% af de udspurgte finder inspiration til deres rejsemål på rejsemålets/turistbureauets hjemmeside som udgør en stor del af markedsføringen (Bilag 7).

Den ældre målgruppe betyder også at de ikke benytter den store form for nettet. Derfor skal selskaberne også tage hensyn til dem, da de udgør en stor del af turismen (Bilag 15).

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu