Det Danske Chartermarked | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).
- Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Kultur
- Miljø

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.
- SOR-modellen:
- Stimuli:
- Organisme:
- Respons

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
- Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
- Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Kultur spiller i dag en stor rolle for valg af rejser. Ca. 38% tager ud at rejse for at opleve de kulturelle forskelle andre lande kan tilbyde.

Dog er der stor forskel på mænd og kvinder når det kommer til hvilke oplevelser de foretrækker. Da man oftest ser at mændene fortrækker aktive ferier og kvinder helst vil på ferier med høj sol, strand, afslapning osv.

Det påvirker rejseselskaberne i den forstand i de skal komme op med nye pakkeløsninger, der både giver mulighed for at få det aktive og badeferie med.

Udover at den rejsekultur har ændret sig, så er velstanden og tilgængeligheden også blevet øget. Derfor tager mange danskere ud at rejse flere gange om året, som den typiske kernefamilie.

Dog er der også set en stigning af nye rejser makkere. Det kunne være kærestepar eller far og søn rejser. Her ser man også en stor stigning af solorejsende.

Så rejseselskaberne skal have designet pakkeløsninger til alle forskellige former for rejsende. Udover denne ændring ser man også at mange er begyndt at planlægge rejser uden om rejseselskaberne

altså bestiller selv hotel og køber egen flybillet osv. Dette kan også have påvirket den faldende markedsandel og solgte rejser er forværret.

---

Over det sidste par år er der kommet stort fokus på miljø og bæredygtighed. Charterbranchen og især flybranchen er en af de store syndere, når vi taler om co2 udledning.

Dette gør at flere og flere rejsende vælger flyrejser fra og selv måske køre til f.eks. Italien, hvor de selv har bestilt hotel osv. Udenom rejseselskaber.

Rejseselskaber kæmper for at gøre deres forretningsmodel grønnere. F.eks. ved at undgå mellemlandinger og lave nye ruter.

Et andet problem for rejsebranchen er at det danske vejr har mærket påvirkningen af global opvarmning de sidste par år og fået højere graders sol herhjemme i sommermånederne.

Dette er også en medfaktor til folk vælger at droppe rejserne og i stedet blive hjemme og nyde vejret.

Dette påvirker salget af rejser markant og det er derfor vigtigt for rejseselskaberne at de ikke kun promovere deres rejser med vejret, men f.eks. også kulturen i andre lande.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu