Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - virksomhedskarakteristik
- Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

Opgave 2 - Marketingmix, produkt
- Produkter af Wally and Whiz’

Opgave 3
- Analyser Wally and Whiz’ internationalisering.

Opgave 4
- Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

• Wally and Whiz er i snæver konkurrence med Lakrids by Bülow.

• Når Wally and Whiz samarbejder med gourmetkokke, benyttes vækststrategien produktudvikling.

• Det er en fordel for Wally and Whiz at benytte salgsagenter frem for egne sælgere på det tyske marked.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Wally and Whiz. Diskuter løsning(er) på den valgte udfordring.

Uddrag
I 2015 blev det danske anpartsselskab; Wally and Whiz’, etableret af CEO; Kristian Them Hansen. Virksomheden fik i 2018 hovedsæde i Værløse, København.

De differentierer sig på kvalitet og unik smag. De har 14 medarbejdere, der producerer gourmetvingummier, som er deres kernekompetence.

Sortimentet er smalt og dybt med over 20 forskellige smage. Prisen er høj med prisstrategierne; Premium og Value for Money. Produktet er formet som en firkantet der symboliserer renhed.

Emballagen er derfor også firkantet, og har primært den salgsmæssig egenskab, som er med til at gøre produkterne heterogent.

Wally and Whiz’ kan klassificeres som en produktionsvirksomhed der befinder sig på gourmet-slik-markedet.

Wally and Whiz’ opererer både på B2B-markedet med salg til højere socialt rangerede detailvirksomheder, hvis image matcher f.eks.

Magasin og Illum, hvor de bruger distributionsstrategien; Selektiv distribution. Virksomheden bruger multi-channel på B2C-markedet, med en Direkte distribution, i form af fysiske forretninger og e-handel.

For at opnå en stor målgruppe tilrettes produktet efter forbrugertrends og pain f.eks. allergier og vegan.

Som på det danske marked ville være de moderne i Gallups-kompas. På det udenlandske marked har den primære målgruppe højere ressourcer og køber efter det sociale købemotiv, hvilke placerer dem i Self-Exspression og Innovators i VALS-modellen.

Disponenterne har ofte købemotivet; Veblen, som passer til virksomhedens marketingmix. Derudover så opfylder produktet forbrugernes sociale behøv og egobehov.

Siden deres opstart har de haft en stor geografisk ekspansion på primært det internationale marked med over 1.000 butikker.

Virksomhedens vision er at blive det førende high-end gourmet brand i hele verden. Deres missionen er at få en omsætning fordelt 90% internationalt og 10% fra hjemmemarkedet.

For at nå dette er målet, at fokusere på lande med stor miljøafstand og geografisk spredning f.eks. Sydafrika og Japan.

Wally and Whiz’s økonomiske situation har siden 2015 haft en positiv udvikling, som primært skyldes nærmiljøet f.eks. øget markedsværdi på 4,4 mia. kr.

og forholdsvist lav konkurrenceintensitet på markedet. Dog er der mange substituerende produkter, der kan konkurrere på pris, som presser de eksisterende forhandlere.

Opgave 2 - Marketingmix, produkt
Analyser Wally and Whiz’ anvendelse af produktparameteren.
Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.

Produkter af Wally and Whiz’
Wally and Whiz’ udbyder gourmetvingummier, som justeres efter efterspørgslen.

Virksomhedens produkter kan klassificeres som fysiske og kortvarige produkter der samtidig indgår som specialvarer.

De har et smalt sortiment, da virksomheden kun har ét produkt. Til gengæld har virksomheden et dybt sortiment, da der som udgangspunkt er et sortiment i 24 varianter

med løbende udskiftning af smagsvarianterne. Vingummierne er produceret i egne lokaler, som skaber en værdiforøgelse af produktet