Den første dag | Analyse | Dansk

Indledning
I 2018 blev reklamen ”Den første dag” offentliggjort på Coops YouTubekanal. Afsenderen af reklamen er detailhandelskæden Coop.

Coop er kendetegnet ved, at de har forskellige supermarkeder fra Fakta til Kvickly, men også e-handel, og at kæden er ejet af dens medlemmer. Målgruppen for reklamen er unge, der er fyldt 15 år, men som er under 18 år, der søger job.

Reklamen er gået viralt med mange tusinde visninger. Den har også flere elementer med, som øger chancen for at gå viralt. Et eksempel på dette er vold (1:25 sekunder) inde i reklamen, hvor Malthe bliver bidt i benet.

Et andet eksempel er humor, der er med til at øge virilitetssuccesraten (1:33 – 1:37 sekunder), hvor Malthe i reklamen får en meget uheldig bums og bliver til grin foran nogle kunder.

De humoristiske træk i reklamen, samt at det ikke direkte er en reklame for Coop, fører til, at mange deler reklamen på sociale medier, og det fører til, at endnu flere ser reklamen.

Uddrag
Overordnet kan man sige, at reklamens genre er en narrativ reklame, som er opbygget som en trailer, da der frem kommer rigtig mange genretræk fra begge genre.

I reklamen bliver der benyttet appelformen etos. Det kommer blandt andet til udtryk igennem slogannetsloganet i reklamen ”Coop sammen kan vi”.

Det skaber troværdighed til Coop og får den enkelte person til at føle sig tilpas og have tillid til selvskabetselskabet. Et andet eksempel, der underbygger etos i reklamen, er i starten, hvor Coop siger:

”Følgende reklame TRAILER er godkendt af Coop) (0:0). Det viser, at Coop godt ved, at de ironisk fremstiller sig selv dårligt.

I slutningen kommer der en gendrivelse: ”Filmen blev præsenteret af Coop”, det styrker virkningen af deres citat i starten, da det viser at Coop står inde for reklamen.

Patos appelformen bliver også brugt, men ikke i samme grad som etos. Et eksempel på patos finder man blandt andet i (1:39), hvor Malthe bliver bidt i benet.

Det gør, at man får medlidenhed med ham og lever sig mere ind i reklamen. O verordnet prøver etos i reklamen at sælge Coop som virksomhed og ikke et bestemt produkt.

I reklamen har man en altvidende fortæller, som ved alt om hovedpersonen Malthe. Fortælleren har både en ydre synsvinkel i reklamen, hvor man ser Malthe udefra.

Det ser man blandt andet i (1:28), hvor Malthe løber, og man ser ham fra en anden gang i supermarkedet. Fortælleren besidder også evnen til at gå ind i Malthe, hvor man ser det hele fra hans perspektiv.

Det kommer til udtryk ved (1:35), hvor fortælleren går ind Malthe, hvor man ser ud af hans øjne. Gentagelse. Reklamefilmen skifter mellem en altvidende fortæller og Malthes synsvinkel.

Fortælleren har også en synlig rolle igennem en voice over. Den altvidende fortæller gør, at man får en bredere holdning end kun hovedpersonens.

Generelt ser man Malthe meget i fugleperspektiv. Et eksempel på dette er i (1:57), hvor han bliver bidt i benet. Det får ham til at fremstå, som lille og usikker på sig selv.

Modsat i (1:17), hvor Oliver fremstår i frøperspektiv over for Malthe. Det får Malthe til at se underlegen og usikker ud i situationen, hvilket også stemmer overens med hans skilt, hvor der står ”Ny i Coop”.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu