Den Første Dag | Analyse | Coop

Indholdsfortegnelse
Analyse:
- Afsender:
- Medie:
- Modtager:
- Meddelelse:
- Reklamegenre:
- Argumentation:
- Ydre komposition:
- Dramaturgi:
- Fortæller:
- Fotografering:
- Klipning:
- Lyd:
- Fakta og fiktion:
- Tone:
- Humor:
- Overraskelseseffekter:
- Intertekstualitet:
- Metatekstualitet:
- Samlet vurdering:
-Målgruppevurdering:

Uddrag
Afsender:
Afsenderen er butikskæden Coop, det fremgår flere steder under reklamen, det bliver både nævnt af diverse personer i reklamen og fortælleren af reklamen, samt det bliver vist flere steder i reklamen, et par eksempler er i de første sekunder af filmen, hvor der står Coop med store bogstaver, 33 sekunder inde i reklamen bliver vores ”hovedperson” Malthe mødt af hvad vi må formode er butikschefen, han siger ”Hej Malthe, og velkommen i Coop”, kort efter, nemlig 40 sekunder inde i reklamen viser Malthe et skilt til spejlet hvorpå der står ”Ny i Coop” osv. det er altså meget fremhævet i reklamen hvem der står bag.

Medie:
Mediet som reklamefilmen bliver præsenteret på, er YouTube, en meget stor website hvor man kan dele videoer, og andet indhold.

De fleste brugere på YouTube er ofte meget unge, og det er et website der bliver benyttet af rigtigt mange mennesker, websitet er også ideelt til netop denne slags reklamer, da man kan uploade den til sin kanal, helt gratis og så kan man se den når man vil, man kan dog også betale sig fra at få sin reklame ind foran andre videoer.

Modtager:
Målgruppen er helt klart yngre mennesker, formentlig under 18, i 15-17-årsalderen, da det oftest er dem der skal til at starte arbejde i Coop, på samme måde som Malthe skal, der er også mange i denne alder, som netop fordi det er deres allerførste dag, er meget bekymrede om hvordan det hele skal komme til at foregår.

Reklamen er ikke rettet efter et bestemt køn, da både drenge og piger kan have det på samme måde som Malthe, og have samme arbejde som han skal til at have i Coop.

Måden reklamefilmen er opbygget på, viser at det også netop er denne målgruppe som Coop gerne vil ramme, de bygger reklamefilmen op som en trailer til en gyser, og fanger meget hurtigt seerens interesse, samt der er mange punkter i reklamen som mange unge mennesker kan relatere til, f.eks. da han går fra bilen og sin mor, og hun er lidt for ”mor-beskyttende” og da han har fået en bums i panden, osv.

Meddelelse:
Reklamen forsøger som sådan ikke at sælge et fysisk produkt, den prøver nærmere at informere folk og især unge, der måske kunne og ville arbejde i Coop, at de i Coop holder sammen, og at den første dag ikke er så slem som man skulle tro. De prøver på den måde at placere sig forrest i hjernen på de unge når de skal ud og søge arbejde.

Reklamegenre:
Der er klart tale om en narrativ reklamefilm i dette tilfælde, fortællingen er tydeligvis fiktiv med flere forskellige fiktive effekter.

Vi ser ”Malthe” som er en tilsyneladende helt almindelig 15-16-årig dreng der skal til at arbejde i Coop, tiden er den moderne tid, og reklamen kunne have udfoldet sig i går, miljøet er helt almindelig Coop butik, hvor der er kunder og medarbejdere, præcis som der burde være.

Der er en klar tredelt opdeling af reklamefilmen, der bliver præsenteret et problem forholds tidligt i reklamen, altså at han er nervøs for den første dag, henover anden del, ser vi problemet der udfolder sig voldsomt og han søger efter en løsning på netop dette, til sidst ser vi problemet på en måde løst, eller i hvert fald er det ved at blive løst.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu