Den Første Dag | Analyse | Coop | 10 i Karakter

Indledning
Reklamefilmen ”Den Første Dag”, som er afsendt af dagligvarer-virksomheden Coop, varer i alt 2 minutter og 53 sekunder og blev første gang lanceret på Coops YouTube-kanal i 2018.

Reklamen blev sendt ud som en viral reklame, hvor den spredning den laver rammer en meget stor gruppe, da menneskerne allerede kender til afsenderen og vil derfor med stor sandsynlighed synes godt om reklamen.

Virale reklamer er kendt for at bevæge sig på grænsen mellem fiktion og virkelighed, som kan anses for at være noget af det mere kontroversielle ved netop den slags reklamer.

Vi ser dette i reklamen ved brugen af den voldsomme humor og overdrivelserne ved en jobstart for en 16-17-årig knægt.

Ved virale reklamer, kan det være svært for modtageren i første omgang at fange det er en reklame, da reklamen varer næsten 3 minutter og på den måde blender sig godt ind alle de andre minifilm der også kan ses på YouTube.

Uddrag
Reklamen er en narrativ reklame, da vi har en kort fortælling om hovedpersonernes forskellige syn på hvordan de tror Malthes første dag bliver i det nye job.

Reklamen passer ikke i en bestemt reklamegenre udover den virale reklame som nævnt tidligere, men den hælder mere over i den holdningsskabende reklame

hvor der med brugen af humor og fiktion prøver at overbevise nye potentielle ungarbejdere om at Coop er et fedt og sjovt sted at arbejde.

Reklamen er opdelt i tre dele, hvor vi har en begyndelse, midte og slutning. Selve begyndelsen varer 38 sekunder og består af kun 18 klips, hvor vi starter in medias res

hvor vi ser Malthe og hans mor sidder i bilen foran Coop forretningen og efterfølgende går Malthe ind i butikken klar til sin første arbejdsdag.

Malthe går gennem butikken med tankerne vendt mod alle de gode tilbud han har fået gennem tiderne fra Coop butikkerne rundt omkring i landet, hvor han til sidt møder en medarbejder, som er ham der skal hjælpe Malthe i gang med hans nye job.

Midtersekvensen består af 66 klips og varer i alt 1 minut og 34 sekunder. Som nævnt før, er det her i midten den ”onde drøm” begynder og Malthe forestiller sig den her store mareridtsdag på hans første dag i butikken.

Alt er imod ham og han kan ikke hjælpe kunderne og føler sig helt alene uden nogen hjælp fra nogen.

I slutningen af midtersekvensen ser Malthe skrige i ren panik, hvor vi så ryger tilbage til virkeligheden hvor en sød Coop medarbejder er klar til at hjælpe Malthe i gang på hans første dag, ligesom i starten af reklamen.

Slutningen på reklamen består af 12 klips fordelt på 23 sekunder. Den venlige medarbejder hjælper Malthe i gang med arbejdet og viser ham rundt i butikken, hvor han til sidst skal til at møde hans nye kollegaer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu