Den danske optikerbranche | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Den danske optikker branche har gennem de sidste 4 år kun haft svage vækstrater, men med en samlet omsætning i branchen på den gode side af 4 mia. kr. melder branchen om voksende salg i et marked, som er præget af priskamp og en massiv markedsføring.

Prisen er en særdeles vigtig parameter i denne branche, eftersom en stor del af omsætningen sker igennem kampagneaktiviteter med fokus på lige netop prisparameteren.

Ud over dette er optikker branchen stærkt konkurrencepræget, hvor der i de sidste 10-15 år er sket et voksende salg gennem optikerkæderne på bekostning af de selvstændige optikere.

Kæderne er kapitalstærke og dominerer markedet. Optikker kæderne Louis Nielsen og Synoptik er dem med flest markedsandele, og står også klarest i forbrugernes top of mind.

Louis Nielsen er Danmarks største optikerkæde og med et forretningskoncept med salg af briller til priser langt under konkurrenternes prisniveau

har Louis Nielsen sat sig tungt på markedsandelene og dominerer dermed branchen med en markedsandel på ca. 44% og et mål om at øge denne til 50% i 2020.

Uddrag
Med udgangspunkt i ovenstående analyse af købstyper og købsadfærdstyper, er det relevant at komme ind på beslutningsprocessen for denne målgruppe og de forskellige køberoller, som har indflydelse på denne.

Hanne skal som sagt have nye briller, eftersom hendes syn er blevet forværret. Hanne er udgør derfor i beslutningsprocessen køberollen initiativtageren, eftersom det er hende, som erkender, at hun har et problem og dermed opstår problemerkendelsen.

Hanne begynder at undersøge på nettet omkring, hvilken stil hun kan lide. Derudover tager hun også ud til diverse optiker butikker.

Hun besøger en selvstændig optiker og hun besøger de to store optikker kæder Synoptik og Louis Nielsen.

Til hendes store overraskelse finder hun et par briller i Lous Nielsen. Dette overrasker hende, da de lave priser førhen har haft en negativ påvirkning på hendes kvalitetsopfattelse af Louis Nielsens produkter.

Hanne går derfor hjem og læser omkring Louis Nielsen og finder ud af, at de faktisk laver syns og sundhedstjek, hvilket bidrager positivt til hendes kvalitetsopfattelse af dem som virksomhed.

Her opstår informationssøgningen. Trods denne nye opfattelse af Louis Nielsen, som et professionelt brand vurderer hun stadig alternativer ud fra valgkriterierne mærke, kvalitet og funktionalitet.

Dette led i beslutningsprocessen kaldes vurdering af alternativer. Et par dage efter med spekulationer og overvejelser snakker Hanne med sin veninde, som er totalt brand lover af Louis Nielsen.

Hun har kun haft gode oplevelser og vil også vælge dem i forbindelse med næste brillekøb. Veninden her har køberollen influent, da hun påvirker Hanne og skubber hende væk fra at være Brand rejector over for Louis Nielsen.

Efter snakken med veninden og et ekstra besøg hos Louis Nielsen beslutter hun sig for at købe brillen. Her udføres købsbeslutningen og Hanne er dermed disponenten og køber i købsbeslutningen.

uge efter er Hanne tilfreds med sit køb af brille og valg af optikerbutik. Funktionaliteten og kvaliteten er i top.

Dette er altså efterkøbsevaluering og Hanne udfylder dermed også sidste køberolle, som er konsumenten.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu