Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser den danske dagligvarebranche. Inddrag bilag 1, 2, 3 og 4.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

Opgave 2
Analyser konkurrencesituationen blandt discountkæder.
Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.

Opgave 3
Analyser 2-3 udvalgte forskelle i værdiskabelsen i nemlig.com og Nettos forretningsmodeller.

Opgave 4
Diskuter følgende tre udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.
a. Netto og nemlig.com har samme målgruppestrategi
b. Rema 1000 befinder sig på et blåt ocean
c. Det er af afgørende betydning for Netto at have private labels i sortimentet

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Netto. Diskuter løsning(er) på den valgte udfordring.

Uddrag
Den danske dagligvarebranche består af discount- og lavprissupermarkedskæder. I dagligvarebranchen er der 2 sektorer, der er discountkæder som er lavprissupermarkeder og så er der hypermarkeder og traditionelle supermarkeder.

Den danske dagligvarebranche er en enorm størrelse, da der er mange udbydere. Det er udbydere som Netto, Fakta, Lidl, Aldi, Rema 100, Føtex, Bilka, Kvickly, Brugsen og Irma.

I den danske dagligvarebranche er discountbutikkerne i en positiv udvikling, dette skyldes at discountbutikkerne ligger meget lokalt, fordelt ud i hele landet og generelt lave priser, med et stort udvalg af produkter.

Discountbutikkerne har gennem årene taget flere og flere friske varer ind i sortimentet, så der nu købes kød, frugt og grønt hos dem

dermed dækker de forbrugernes behov og derfor foretrækker forbrugerne hyppigere at handle ind i discountbutikkerne fremfor supermarkederne.

Dette rammer hypermarkedet, da supermarkederne ikke længere vækster, men i stedet taber territorium til discountkæderne.

I 2019 ses det at discountkædernes omsætning steg med over halvanden milliard kr. til en omsætning på 49 mia. kr.

Fremgangen svarer til en vækst på 3%, derimod voksede supermarkederne kun 1% målt på omsætning. Mens sektoren generelt voksede, fik hypermarkedet med udbydere som Bilka og Kvickly en tilbagegang på 3%

svarende til en formindsket omsætning på 705 mio. kr. Man forventer at discountkæderne, altså de 5 lavprissupermarkeder vil samlet få en markedsandel på 47% indenfor få år, henholdt med den nuværende markedsandel på 43% vil dette være en lille stigning.

Under Corona steg onlinesalget markant og man ser en mulighed for at onlinehandel i fremtiden vil overtage og ramme fysiske butikskæder, da samfundet bliver mere og mere moderniseret.

Det forventes at onlinesalg vil stige med det firdobbelte indenfor 10 år. Dette er en trussel mod fysiske discountkæder og derfor ser man også at flere og flere dagligvarekæder laver nye moderniseret tiltag.

---

Coop har lavet et nyt tiltag, hvor de bygger Fakta-butikker om til en helt ny discountkæde, da Fakta kæden havde det svært.

Det er nu blevet ombygget og omstruktureret til den nye discountkæde ”Coop365”, her er butiksformatet blevet lavet om og fået et bredere sortiment med flere varer på hylderne.

Netto kæden har lavet noget af det samme tiltag, men under samme navn, her har netto valgt at udsmykke butikkerne anerledes med nyt inventar indvendig med justeringer og udvidet afdelingerne

så der bla. er mere plads til frugt og grønt, samt til kød og frost og lavet en større afdeling af convenience-varer.