Den Danske Chokoladebranche | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser den danske chokoladebranche. Inddrag bilag 1, 2, 3 og 4 Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser Summerbirds værdikæde
- Produktudvikling:
- Produktion:

Opgave 3
Analyser konkurrencesituationen i den danske chokoladebranche
- Samme produkt til samme målgruppe:
- Samme produktkategori:
- Produkter til samme behov:
- Alle produkter:
- Truslen fra konkurrenter:
- Truslen fra kunder:
- Truslen fra leverandører:
- Truslen fra nye indtrængere på markedet:
- Truslen fra substituerende produkter:

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum. Summerbird fører en differentieringsstrategi
- For:
- Imod:
- Køb af chokolade kan betegnes som et impulskøb
- For:
- Imod:

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du: Identificere en udfordring for Summerbird. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Den danske chokoladebranche har haft en positiv udvikling de seneste år. Det er et heterogent business to consumer konsumentmarked

som dækker over virksomhederne der sælger chokoladebarer, fyldte chokolader, flødeboller og gaveæsker m.m. Der er få store udbydere der er dominerende på markedet

hvilket betyder, siden markedet er heterogent, at konkurrenceformen er differentieret oligopol. Man kan dele konkurrencen i branchen op i 3 forskellige grupper, bestemt ud fra prisen og kvaliteten af chokoladen.

Vi har lavpris chokolade, hvor virksomheder som Toms ligger i. Lavpris og mellem-pris grupperne er betydeligt præget af priskonkurrence

siden sortimentet fra de virksomheder der ligger i grupperne er meget lig hinandens. Til sidst men ikke mindst har vi kategorien “premium chokolade”.

I denne kategori findes virksomheder som Summerbird og Peter Beier Chokolade. Væksten på markedet i Danmark har været gunstig de seneste år, og dette skyldes

at der har været en stigende tendens til at forbrugerne er blevet mere opmærksomme på kost, og vil hellere købe lidt men godt. Væksten forventes at stige med cirka 2 procent de kommende 5 år.

Markedsandelene fordeler sig således; Toms Group A/S er markedsleder med 22,1 procent af markedet. Markedsudfordreren er Mondelez, med 10,8 procent af markedet.

Markedsfølgerne er Mars og Carletti A/S, og sidst men ikke mindst er Nestle Danmark A/S markedsnicher. I takt med at der har været fokus på kost blandt forbrugerne, har der også været fokus på økologi

som har gjort, at chokoladeproducenterne også har taget dette til sig. Summerbird er et pragtfuldt eksempel på en virksomhed, der for alvor har taget økologi ind under huden, i og med

at deres mål er at blive 100% økologiske. Chokoladebranchens sortiment er både dybt og bredt.

Der produceres flødeboller, chokoladebarer, mandler med chokolade, påskeæg, julechokolader, chokolader med likør og mange andre varianter.

Chokoladebranchens målgruppe er bred, da man kan få chokolade i alle prislejer og i alle grader af kvalitet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu