Den danske charterbranche | Terminsprøve | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.
- S(STRENGTHS):
- W(WEAKNESS):
- O(OPPORTUNITY):
- T(THREATS):

Uddrag
Når der snakkes om charterrejser snakkes der om færdiglavede rejsepakker som er tilrettelagt af det pågældende rejsebureau hvori der inkluderes transport, hotelophold og en rejseleder.

I forhold til det danske chartermarked er der i en høj grad monopolistisk konkurrence eftersom vi i Danmark er et rigt land og ofte har mange penge imellem hænderne som følge af højkonjunktur.

De penge bruges ofte til at rejse en gang om året og derfor er det en attraktiv branche for charterselskaberne.

Førhen har charterrejser handlet om at komme hurtigst og nemmest fra destination A til destination B, men der begynder at opstå en ny købsadfærd hos forbrugerne som kan afspejles på resultaterne for charterselskaberne i 2019 .

Årsagen til dette er netop at forbrugerne er begyndt at blive mere miljøbevidste og af den grund foretrækker at holde sommer hjemme i Danmark.

I forhold til spillerne på det danske chartermarked må der konkluderes at det er heftigt domineret af Spies som befinder sig som markedsleder, samt markedsudfordrerne som Apollo, TUI og Bravo Tours.

---

I den uafhængige omverden snakker man om faktorer som der sker udenfor virksomheden som virksomheden ikke kan påvirke, det kan eksempelvis være lovgivningsmæssige forhold i forhold til produktion som skal overholdes af virksomheden.

Hertil skal der identificeres 3 elementer i den uafhængige omverden som de danske charterselskaber skal indrette sig efter for at bibeholde positionering eksempelvis.

de miljømæssige forhold er det forhold i den uafhængige omverden om har størst indflydelse på charterselskabernes omsætning, og derfor det element som skal tages i højsædet når der skal tilpasses sig nogle specifikke forhold.

Miljøet har stor indflydelse da man kunne se den dykkende omsætning hos charterselskaberne i 2018 grundet den varmeste sommer vi havde i Danmark som resulterede i mange danskere valgte at holde sommeren hjemme i Danmark eftersom at vejret var lige så varmt som i syden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu