Den danske charterbranche | Opgave

Indholdsfortegnelse
Opgave 1

Opgave 2
- Miljø
- Demografi
- Opsamling

Opgave 3
- Opsamling

Opgave 4

Opgave 5
- Bilag 1 (Brancheanalysemodel)
- Bilag 2 (Maslows behovspyramide)

Uddrag
Det danske chartermarked har de seneste år, ligget på en godt niveau, men har oplevet nogle udsving. I 2018 peakede antal solgte rejser, som lå på ca. 1.140.000 millioner, hvorefter der var et fald på 5,4 % i 2019.

Niveauet blev dog stadig beskrevet som ganske tilfredsstillende. Direktør for Danmarks Rejsebureauforening Lars Thykier, forventer at afmatningen i 2019 kommer til at fortsætte.

Han ser en generel afmatning i folks købelyst, grundet usikkerhed om vejret og økonomien. Han spår at chartermarkedet vil flade ud i de kommende år, men at det stadig vil ligge på et højt niveau.

En stor indvirkning på folks købelyst af charterrejser var vejret. Den varme sommer i 2018, havde indflydelse på salget i 2019.

Folk ville ikke bruge penge, på at rejse til varme lande, hvis vi fik endnu en varm og solrig sommer.

Hvis man sammenligner 2005 og 2019 i bilag 3. kan man se en positiv udvikling i solgte charterrejser.

Den positive udvikling skyldes at det er super attraktivt, billigt og nemt at flyve på ferie, og andre alternativer kan på ingen måde gøre nemmere og billigere.

Hvis man kigger på Charterbranchen, kan man se i bilag 2. at der er nogle selskaber som sidder på det meste af markedet.

Markedslederen er Spies som har ca. 25 % af markedet, i 2019 havde de 100.000 kunder mere end den største markedsudfordrer.

Markedsudfordrerne er Apollo, Tui, Bravo tours / Sun Tours. Herefter er der en markedsfølger, nemlig Sun web.

Derefter er der nogle markedsnicher, som ikke har så stor indflydelse. Der er ikke rigtigt nogle nye indtrængere på markedet, da det er en svær branche at komme ind i, da de store aktører sidder på det meste af markedet.

Ser man på kunderne blandt de forskellige selskaber, vil man opleve at de har forskellige målgrupper. Selskaber som Spies, Apollo og Tui tilbyder ofte, familierejser, hvilket er den største målgruppe på det danske marked.

Der bliver derfor skabt nogle præferencer hos forbrugerne, da de gerne vil steder hen, hvor der er swimmingpools, og småaktiviteter deres børn kan benytte sig af.

Nogle af de lidt mindre selskaber som Folkeferie, Sun Charter og Club La Santa, henvender sig til en lidt mere snævre målgruppe.

Club La Santa f.eks. appellerer sig til en aktiv ferie, hvilket ikke er så populært, hvis man kigger generelt på markedet.

Her kan man altså se at de som henvender sig til den bredeste målgruppe, er dem der sidder på det meste af markedet.

---

Flyvning står for 2-4 % af klodens co2 udledning, og flyveture er ofte det danskerne svarer de vil skære ned på, hvis de skal gøre noget for klimaet.

Flyselskaberne tager den trussel meget alvorligt. Flyselskaberne har nemlig et stort ansvar, hvilket de også er bevidste omkring, da det er hele branchen eksistensberettigelse i fremtiden.

Ser man videoen i bilag 16. får man bare et andet indblik i danskerne krav, til en charterferie. Her bliver folk interviewet, og spurgt om de har krav, til en bæredygtig rejse, hvor næsten alle svarer nej.

Så hvis man ser det fra selskabernes perspektiv, er det svært for dem at implementere bæredygtige rejser, hvis efterspørgslen ikke rigtig er der endnu.

Omvendt er der også nogle der svarer, at de synes det er positivt hvis rejserne er bæredygtige. Men helt generelt, vægter folk bare priserne og kvaliteten af rejserne højere end bæredygtigheden bag rejsen lige nu.

I bilag 1. argumentere Henrik Gudmundsson for at så længe flyrejser er attraktive, billige og nemme, vil folk ikke lægge deres rejsevaner om.

Han mener det kræver ændringer i de politiske rammer. Hvis man ser på den bæredygtige trend, og de bæredygtige mål der er lagt i dag, vil bæredygtige rejser blive mere og mere moderne med tiden, men det kræver at de forskellige selskaber bliver enige om det, og der bliver sat nogle politiske regler, så selskaberne får lige meget ud af det.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu