Den danske charterbranche | Noter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Karakteriser det danske chartermarked.
Opgave 2: Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Kulture/sociale forhold:
- Økonomiske forhold
- Demografiske forhold
- Konklusion:
Opgave 3: Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.
- Stimuli:
- Organisme:
- Beslutningsprocessen:
- Problemerkendelse:
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer:
- Købsbeslutningen:
- Konklusion:
Opgave 4: Diskuter følgende udsagn
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.
Opgave 5: Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.
- På baggrund af SWOT-opstillingen er de væsentlige udfordringer for Primo Tours blevet identificeret

Uddrag
I denne opgave ville jeg foretage en karakteristik af det danske chartermarked. Definitionen på chartermarkedet er ”færdigpakket ferierejse hvor transport, hotelophold, rejseleder m.m. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau”.

Ift. til 2019 er antallet af charterturister faldet med 5,4 pct. i forhold til 2018, som har betydet at fire ud af fem af de største charterbureauer har oplevet en nedgang i antallet af konsumenter.

Direktør for DRF Lars Thykier mener at nedgangen i charterturister skyldes folks købelyst, usikkerhed om vejeret samt økonomien. Endvidere spår han at chartermarkedet i de kommende år stadigvæk ville ligge på et relativt højt niveau.

Charterbranchen har tabt markedsandel til andre former for ferieformer. Markedet er præget af billigere flybilletter som udbydes af lavprisselskaber som flyver til de samme lande og destinationer som charterselskaberne udbyder.

Endvidere køber langt flere konsumenter flybilletter og hotelophold uden om charterselskaberne. Charterselskaberne forhandler primært deres produkter på konsumentmarkedet hvor deres primær målgruppe er børnefamilier. Køb af charterrejser er et overvejelseskøb.

Spies er markedsleder på det danske chartermarked, hvor de i 2019 solgte 268.228 rejser, hvilket er en fordobling til rejsearrangører Apollo som solgte 167.224 rejse i år 2019, herfra fremgår de som markedsfølger.

I perioden 2018/2019 oplevede Spies en tilbagegang på 7.131 rejsen. I branchen er det relativt svært for udbyderene at differentiere sig, samt forekommer der svage præferencer på markedet på baggrund af der udbydes der relative homogene produkter.

Herfra er konkurreres der typisk på prisparameteren. Konkurrenceformen for det danske charter marked er differentieret delvist monopol/ delvist monopol.

Chartervirksomheden Club La Santa som fremgår som markeds-niche solgte 18.188 i 2019. De betjener en relativ lille del af markedet, men differentiere sig stærkt for de øvrige udbyder på at have speciale i aktive ferier.

De danske konsumenter er i stigende grad begyndt at rette fokus mod at neddæmpe deres CO2 udledning. Flyvningen står for 2-4 pct. af Co2 Udledningen og danskerne peger på at de vil skære ned på flyrejser for at spare på deres CO2 udledning

Derfor ville det være et stort fokus i fremtiden, heriblandt undgå at flyve med mellemlandinger, men samtidige ses der en tendens at antallet af flyvninger stiger på verdensplan. I juli 2018 blev verdensrekorden af flyv i luften på samtidige slået.

Allerede nu begynder rejseselskaberne at se en efterspørgsel på mere klimavenlige rejser blandt den unge generation så de forventer at der kommer et skærpet fokus blandt konsumenterne på klimavenlige rejser.

Endvidere fremgår det i billagsmaterialet flere konsumenter ønsker en storbysferie, idet at det er blevet billigere og nemmere at komme på en storbyferie. Yderligere er aktive ferier dominereret af mænd, hvor ni pct.

planlægger en aktiv ferie. Et valgkriterie for konsumenterne er i stigende grad fleksibiliteten, hvor de ikke behøver at rejse en eller to uge som er den typiske længde for charterrejserne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu