Indholdsfortegnelse
Opgave 1:
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video). Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2:
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Demografiske forhold
- Kulturelle forhold
- Miljø
- Konklusion:

Opgave 3:
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.
- Beslutningsprocessen
- Problemerkendelse:
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer:
- Købsbeslutningen
- Efterkøbsbeslutningen
- Konklusion

Opgave 4:
Diskuter følgende udsagn:
1. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.

2. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.

3. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode

Opgave 5:
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

På baggrund af den nedenstående SWOT-opstilling er en væsentlig udfordring for Primo Tours blevet identificeret.

Uddrag
For at karakterisere det danske chartermarked, redegøres der først for definitionen på en charterrejse samt hvilke udbydere der er i branchen og hvordan efterspørgslen optræder.

En charterrejse er defineret ved en rekreativ ferie, hvor alt typisk er planlagt inden ferien begynder.

Rejsepakken inkluderer hovedsageligt en serviceydelse med fysiske elementer der både omfatter transport i form af flybilletter og eller biludlejning samt hotelværelse med kvart, halv eller helpension.

Antallet af charterturister er faldt i 2019 med 5,4% og fremtiden ser ikke lys ud. Nedgangen i antallet af charterturister har medført, at fire ud af fem største charterarrangører har oplevet nedgang, i antallet af konsumenter.

Markedet for den danske charterbranche er bestående af en række forskellige udbydere af rejsearrangører. De landsdækkende er Spies, Apollo, TUI, Bravo Tour og Sunweb.

Ovennævnte rejsearrangører dækker alle en større andel af markedet. Der findes ligeledes mindre væsentlige aktører på markedet bestående af Atlantis rejser eller Århus charter.

Atlantis rejser og Århus charter, skal differentiere sig, igennem deres produkt og rejsepakker. “De store og multinationale rejsekoncerner har investeret milliardbeløb i at udvikle nye koncepter målrettet til forskellige typer af kunder” (bilag 8)

Den danske charterbranche er især præget af et differentieret delvis monopol med små og store udbydere, hvor kundens præferencer til rejsepakker spiller en større rolle.

Markedslederen på markedet er Spies med 100.984 flere solgte charterrejser i 2019 end den største markedsudfordrer Apollo. Derudover er Apollo markedsudfordrer sammen med TUI og Bravo Tours.

Købstyperne på den danske charterbranche består hovedsageligt af et overvejelseskøb, idet en rejse udgør en større procentuel del af den disponible indkomst og ikke noget man køber hver dag.

Rejsearrangørerne oplever en ny trend, hvor kunderne er begyndt at fokusere mere på kvalitet end tidligere.

I takt med den nye sundhedstrend ser rejsearrangørerne også en stigende efterspørgsel efter mere aktive og oplevelsesfulde ferier. Samtidig er der også kommet en ny trussel fra substituerende produkter.

En af de nye og populære koncepter der er blevet lavet, er Airbnb, som tilbyder billigere overnatningsmuligheder, hvilket sker på C2C og B2C markedet.

For at konkludere, så tilbyder den ordinære charterarrangør hovedsageligt en serviceydelse der indeholder diverse fysiske elementer.

Forbrugeren går igennem en længere beslutningsproces med lav involvering i planlægning og oftest høje præferencer.

---

En anden tendes der i stigende grad har påvirket charterselskaberne i Danmark er ændringen i rejsemålene.

En undersøgelse der er fortaget af hotel- og rejsesøgemaskinen Monomdo viser, at storbyferien topper listen over danskernes mest fortrukne ferietyper skarpt efterfulgt af strandferier. bilag 6 )

Undersøgelsen viser, at knap fire ud af ti 38% sætter kursen mod kulturelle oplevelser herunder shopping og lækker mad i en storby, derimod planlægger 35%, at sætte kursen mod kysterne og tage på en strandferie.

Momondos danske presseansvarlige Lasse Skole Hansen udtaler, at det blandt andet skyldes en stigning i udbuddet af storbydestinationer samt flyruter har været stigende de seneste år, hvilket har medført billigere priser på storbydestinationer. (bilag 6)