Den danske Charterbranche | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
- Økonomiske forhold:
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:
Opgave 3
- Købstyper
- Købsadfærdstyper
- Beslutningsprocessen
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer:
- Købsbeslutning:
- Efterkøbsevaluering:
Opgave 4
Opgave 5

Uddrag
Der findes i dag mange forskellige typer af rejser. Som for eksempel krydstogter, charterrejser, osv. En charterrejse er en færdigpakket rejse hvori transport, hotelophold og en rejseleder på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau.

Ved brug af charterrejser slipper forbrugeren selv for at bruge tid på at undersøge flere forskellige ting såsom transport og hotel.

Markedet for charterrejser befinder sig på konsumentmarkedet og har de seneste år oplevet et fald i antallet af charterturister ud af Danmark.


Blandt de virksomheder som i høj grad har kunne mærke den faldende efterspørgsel, er virksomheden Spies. De har nemlig haft et fald på 7.131 rejsende i 2019 i forhold til 2018.

Desuden er disse charterrejser blevet mindre populære grundet en ændring i konsumenternes købsadfærd, som menes at skyldes den varme danske sommer i 2018 og en usikkerhed omkring økonomien. Hvilket har gjort det svært for forbrugerne at planlægge deres ferier til udlandet.

Man kan se de solgte charterrejser for de 12 største rejsearrangører, er Spies den største på det danske chartermarked. de har et gennemsnit på 269.587 rejsende i perioden 2017-2019, pr år. Dette er 100.000 rejsende mere end Tui. Salgsmæssigt ligger Apollo, Tui, Bravo Tours og Sunweb forholdsvis tæt og det er de 4 største efter Spies.

Spies er på det danske marked en markedsleder, med en dominerende stilling. Markedsudfordrere på markedet er efter af Apollo, Tui og Bravo Tours.


Markedsfølgerne på det danske marked kan for eksempel være Sunweb og Detur, da de begge betegnes som fredelige konkurrenter

sammenlignet med det ovenstånde virksomheder i markedsudfordre. Markedet er et heterogent marked, da forburgerne har har forskellige præforrencer grundet tidligere anbefalinger.

En ny trend der er kommet på markedet, har fået charterselskaber til at fokusere mere på kvalitet og miljø. Ifølge charterselskaberne ønsker forbrugerne nemlig en mere aktiv og oplevelsesrig ferie.

Dog er der kommet en trussel fra substituerende produkter. Eksempelvis AirBnb kan tilbyde langt billigere ophold, da dette sker på C2C-markedet.

---

I forhold til at teknologien konstant udvikler sig og der derfor opstår flere forskellige muligheder for at rejse ud af landet, vil flybranchen få flere konkurrenter.

I dag er det nu muligt, grundet de teknologiske forhold, at tage lyntog. Det er tit både hurtigere og billigere, end andre rejsetransportmidler.


Dette kan ses på destinationer mellem Paris og London hvor der er blevet implementeret prisvenlige lyntog, som derfor skal gør det nemmere at komme frem og tilbage.

Samtidig er elbiler blevet mere populært og en mere oplagt mulighed i forhold til at rejse, hvor der ikke skal krydses vand.

Denne rejsemulighed er forholdsvis bæredygtig og er blevet mere populært nu her hvor der er kommet flere opladningsstationer på parkeringspladser, og flere er også begyndt og fortrække mere bærdygtige muligheder, når det gælder rejser.

Samtidig udvikler virksomheder som Tesla hele tiden, på at forberede og muliggøre selvkørende biler i fremtiden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu