Den danske charterbranche | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 2
Opgave 2 3
Opgave 3 4
Opgave 4 6
Opgave 5 7

Uddrag
En charterrejse er en færdigpakket ferierejse hvor transport, hotelophold, rejseleder m.m. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau. Charterbranchen befinder sig på konsumentmarkedet, da de sælger direkte til konsumenten.

Chartermarkedet er delvis differentieret monopol, da der primært er en stor udbyder nemlig Spies. Dog er der mange mellemstørrelse/små virksomheder såsom Apollo

Detur, Tui og Sunweb m.m. Markedslederen på markedet er altså Spies, hvor at markedsudforderen er Bravo Tours og Apollo Rejser. Herud over er der de mindre nicher såsom Nyhavn Rejser, KILROY, Folkeferier.dk m.m.

Branchen er under pres, hvilket ses ud fra at 4 ud af 5 af de største bureauer mistede kunder i 2019. Der var i alt en nedgang på 5,4 procent i antallet af charterrejser, dog ligger niveauet stadig på et højt niveau.

Nogle af årsagerne til dette var usikkerhed omkring vejr og økonomiske forhold. De varme danske somre, de har påvirket branchen negativt, da det gør at nogle folk afholder deres sommerferie inden for Danmarks grænser.

Mange har holdt sig også fra at købe en charterrejse grundet økonomisk usikkerhed, hvilket også var med til at salget i 2019 var i nedgang. Branchen har i perioden fra 2005-2016 været stabil på nær et markant fald i 2009, hvilket skyldes Finanskrisen i 2008.

Dette fortæller os også, at der i fremtiden helt klart vil være et marked for charterrejser, der vil dog komme en stor trussel fra substituerende produkter såsom tog, bil og bus grundet større fokus på klimaet.

Dog forventes det, at der helt klart vil komme flere rejsende med fly i fremtiden. Branchen har et ansvar for klimaet samt bæredygtighed når man som virksomhed vælger at sætte et fly i luften

da det er hele branchens eksistensberettigelse at sikre en bæredygtig rejse fremadrette. Dette er også vigtig at have fokus på, da kunderne bliver mere og mere miljøkorrekte. Dog er dette rigtig svært for rejsebureauerne at implementere.

---

De kulturelle forhold har stor betydning for de danske charterselskaber. De danske borger er først og fremmest begyndt at rejse mere end hvad de har gjort tidligere.

Dette er sket i takt med at velstanden øges og tilfældigheden er forbedret. Turisterne tager i dag på charterrejser flere gange om året og alle tider på året.

Dette er positivt for charterselskaberne, da de opnår højere omsætning jo mere at borgerne rejser. Flere og flere turister fortrækker en rejse til en storby viser en undersøgelse fra Momondo.

Her vil fire ud af 10 fortrække en rejse til en destination i en storby hvor der er mulighed for kulturelle oplevelser, shopping og lækker mad.

Dette gør at rejsebureauerne er nødt til at omlægge deres strategi og satse på salg af dynamiske pakkerejser, hvor selskabet også sælger storbyferier og eksotiske rejser med storfly.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu