Den danske charterbranche | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
- Omverdensmodellen – Den uafhængige omverden.
- Miljø:
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:
Opgave 3
- Behov:
- Købstyper:
- Købsadfærdstyper:
- Beslutningsprocessen:
- Problemerkendelse:
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer:
- Købsbeslutning:
- Efterkøbsevaluering:
Opgave 4
a) Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b) Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c) Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.
Opgave 5

Uddrag
Det indblik vi får af branchen, når vi kigger på beskrivelserne i bilagene, så er branchen under pres, hvilket vil sige at det ikke går godt, for alle de virksomheder der befinder sig på markedet i denne branche.

I 2018 var der en del charterturister ud af Danmark, men i år 2019 kom der et fald på hele 5,4%, svarende til 61.000, på blot et år. Det var de 4 ud af 5 største charterbureauer, som mistede deres kunder.

Dette ser ikke ud som, at have en lys fremtid. Spies som er det største rejsebureaus direktør Jan Vendelbo, mener at virksomhederne skal være tilfredse med et fald på 5,4%, da det har været et specielt og udfordrende år i 2019.

En anden grund til, at virksomhederne skal være tilfredse med dette fald er fordi, at dette antal var det højeste antal, som branchen havde opnået i år 2017, som dengang også blev rekordåret.

Vejret og økonomien har også været skyld i, at der ikke blev solgt så mange charterrejser i år 2019 fremfor år 2018. I år 2018 var der tale om en varm og solrig sommer ift. År 2019.

I starten af 2019 var borgerne ikke villige til at tage ud og rejse, da de var tilbageholdene på grund af økonomien. Borgerne havde færre penge mellem hænder.

Dette gjorde så, at branchen ikke opnåede det antal salg de skulle have gjort i februar og marts måned, og derefter var det svært at indhente det i løbet af året.

Ud fra top 3 i tabellen i bilag 2 kan jeg konkludere, at TUI har fået det største fald fra år 2018-2019, som er på ca. 13.000, og de to førende har været Spies og Apollo, hvor begge virksomheder kun har mistet 7.000 salg hver.

---

Kultur betyder meget, når vi snakker om charterrejser, fordi den har været meget ændrende i de seneste par år. Borgerne er begyndt at rejse flere gange om året nu, ift. Hvad de gjorde før.

Dengang tog man kun på ferie 1-2 gange om året, men nu er det nærmest blevet til 3-4 gange om året, og dette tyder så på en ændrende rejsekultur.

Dagen i dag er der mange, som tager på en drenge/pigetur, mor-datter rejse eller far-søn rejse. Dette gøre så, at der bliver flere rejser om året.

Denne rejsekultur påvirker charterselskaberne negativt, da de hele tiden skal være opdateret med nye planlægninger for rejser. Som vi får af vide i bilag 6, så efterspørger mændene nicheferieformer, som er aktive ferier, fremfor at tage på badeferie fx .

Det er charterselskabernes opgave at finde destinationer, hvor dette er muligt for mændene. Nogle charterselskaber er allerede begyndt med dette, hvor de tilbyder hotel med fokus på aktiviteter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu