Den danske charterbranche | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes minimum tage udgangspunkt i bilag 1,2,3 og 4 (video) besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden der påvirker de danske charterselskaber.
- Kultur
- Miljøet

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af charterrejse.
- Stimuli
- Organisme
- Respons

Uddrag
På det danske chartermarked er der både store og små udbydere, der er også tale om et differentieret delvist monopol marked.

Som har kunder med forskellige præferencer til deres destinationer samt priser osv. Flere mænd er også begyndt at kigge efter en ferie med lidt mere gang i den, hvor kvinderne holder lidt imod og bare gerne vil have en afslappet ferie med sol.

Spies har ramt den rimelig godt i den målgruppe og har fået solgt 268.228 rejser i 2019 men det er et fald fra 2018, af den årsag er Spies er de stadig markedsleder på markedet.

Vi kan se at Apollo er deres markedsudfordre, generelt set ved de forskellige rejsearrangører kan vi se et fald fra 2019 til 2018. Men nogle af de små udbydere har formået af have et par positive resultater på deres marked.

Den danske charterbranche er ved at gå en lidt mørk tid i møde, da de allerede nu kan se at charterbranchen har mistet 5,4% af deres kunder.

Det kan mærkes på deres salg af rejser i 2018 solgte de omkring 1.125.000 rejser og i 2019 var den faldet til omkring 1.075.000 rejser.

En af de grunde som der kunne være for at det er gået ned, er fordi der kan komme mere usikkerhed omkring vejret og økonomien, samt nogle ændringer i folkets rejsevaner.

Men vi kan se at vejret spiller en stor rolle fordi Danmark er begyndt at få gode somre og det kan også være en årsag til at flere danskere vælger at blive hjemme.

Det har så en indvirkning på salget. Selvom alting ikke skal handle om vejret og økonomien, så er der også blevet kigget en del på bæredygtigheden.

Det er blevet et stort fokusområde på chartermarkedet, og flere selskaber er også begyndt at tage det mere seriøst, men det er samtidig noget som kan være svært for markedet.

Brancheselskaberne vil gerne vægte det højere i fremtiden så der kunne komme den ønskede efterspørgsel indenfor bæredygtighed så de kunne blive et grønnere marked.

Det kan dog se lidt svært ud for dem da folket er begyndt at ændre deres rejsevaner, desuden er der allerede mangel på støtte når der er tale om det klimavenlige valg, det kan også være en grund til at færre vælger at tage på charterferie eller rejser.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu