Den danske charterbranche | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).
- Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Massemedier:
- Miljø:
- Økonomi:

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.
- Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.
- Udfordring:
- Løsning 1:
- Løsning 2:

Uddrag
Den danske charterbranche er et heterogent marked, hvor kunderne køber færdigpakkede ferierejser, hvor transport, hotelophold, rejseleder m.m. allerede på forhånd er tilrettelagt af et af de mange rejsebureauer.

Denne branche er i negativ vækst, idet antallet af charterturister ud af Danmark i 2019 faldt med 5,4 procent eller 61.600 i forhold til år 2018.

På det danske marked findes der mange forskellige rejsebureauer, men Spies er fortsat suverænt det største bureau med 268.228 rejsende, dog med en tilbagegang ift. år 2018, hvor TUI, som er tredje størst i Danmark, havde et salg på 157.126.

Dog er udviklingen i det samlede antal solgte charterrejser i perioden 2005-2019 med udrejse fra Danmark stigende.

Det ses tydeligt, at branchen blev påvirket af finanskrisen i 2008, idet antallet af solgte charterrejser i 2009 er betydeligt lavere, end tallet er de andre år. Specielt 2018 skejer sig ud.

---

Massemedier:
Når charterselskaberne arrangerer pakkerejser, er det utrolig vigtigt, at de kan opfylde kundernes krav og tilfredsstille deres behov. Hvis selskaberne formår at kludre i den, kan det ende ud i en shitstorm på de sociale medier.

En debat, som kan ende med at have stor betydning for selskabet og dets afsætning. En eventuel shitstorm vil altså påvirke selskabet negativt, men der kan dog også forekomme gode artikler eller anmeldelser på fx Facebook, hvor kunderne har haft en god oplevelse.

Dog er de fleste kunder mest tilbøjelige til at henvende sig eller skrive en anmeldelse, hvis de har haft en dårlig oplevelse eller oplevet noget, som ikke gik som planlagt.

Selvfølgelig vil der også være de gode anmeldelser, som har stor betydning for de enkelte selskaber, idet mange vælger charterrejse ud fra de rejsebureauer, som har de bedste anmeldelser, og hvor de fleste kunder har været fuldt ud tilfredse.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu