Den danske charterbranche | Afsætningsopgave

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Karakteristik af det danske chartermarked
Opgave 2 – Relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
Opgave 3 – Købsadfærden ved køb af charterrejse
Opgave 4 – Diskussion af følgende udsagn:
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.
Opgave 5 – Primo Tours udfordring + Løsninger

Uddrag
En samlet rejsepakke med både transport, hotelophold og mere til, altså en såkaldt charterrejse, er en fantastisk, let og populær måde at bestille sin ferie på.

Her i Danmark har charterrejser i mange år været hyppigt benyttet. Mellem 2005 og 2019 har salget af charterrejser i Danmark, i gennemsnittet været stigende. (Bilag 3)

Dog er der i 2019 begyndt at være en mindre faldende interesse og generelt har alle de danske charterselvskaber mistet salg og samlet set har charterbranchen tabt 5,4 % af deres kunder. (Bilag 1+2)

Formanden for Danmarks rejsebureau forening, Lars Thykier er ikke overasket over dette fald, da faktorer, som vejr og økonomi har skabt en usikkerhed hos kunderne.(Bilag 1)

Derudover har klima og miljø været oppe og vende i forhold til om dette kan være baggrunden for faldende salg af charterrejser.

Dog fortæller flere i branchen, at på trods af flyve transporten er meget co2 udledende, mærkes der ikke fravalg på baggrund af dette.

2018 var endda på verdensplan et rekord år, hvor 205.000 fly var i luften på samme tid. (Bilag 4) Hvis man ser nærmere på de danske udbydere indenfor charterbranchen, kan det overskueliggøres ved at lave en pyramidemodel.

---

I denne opgave vil jeg analyserer væsentlige faktorer fra den uafhængige omverden, som påvirker de danske charterselskaber.

Jeg vil gå i dybden på punkterne, demografiske forhold og kulturelle forhold fra omverdens modellen. Jeg har valgt netop disse to, da jeg finder dem mest væsentlige og aktuelle i forhold til branchen og den tid vi lever under i dag.

Den første væsentlige faktor indenfor den uafhængige omverden, er de demografiske forhold. Demografi er aktuelt for den danske charter branche

da befolkningssammensætningen er altafgørende for kendskab til segmentering og målgrupper for de danske charter virksomheder.

Gruppen af ældre mennesker, er i Danmark og det meste af verden stigende og dette kan medføre både fordele og ulemper for charter selskaberne.

En positiv påvirkning ved aldersstigningen kan bl.a. være den mulighed for et stort turisme potentiale, i og med de ældre, som er pensioneret har en stor efterspørgsel til at komme ud og rejse.

Derudover har de muligheden og tiden, til at kunne rejse hele året rundt. Dog ses det ofte at denne ældre målgruppe har nogle specifikke og eventuelle høje krav til service og autenticiteten af rejserne. (Bilag 15)

Hvilket kan gøre det svært for de forskellige charter selvskaber at kunne leve op til. Noget andet det kan have en negativ påvirkning omkring denne stigning i alder

er hvorvidt der vil være fald i de typiske kernefamilier, som ellers er en af de primære målgrupper til charterbranchen. (Bilag 13)

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu