Den danske charterbranche | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Opgave 1: Karakteriser det danske chartermarked.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Økonomiske forhold
- Demografiske forhold
- Kulurelle og sociale forhold
- Konklusion

Opgave 3.
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.
- Stimuli
- Organisme
- Beslutningsprocessen
- Problemerkendelse
- Informationssøgning
- Vurdering af alternativer
- Købsbeslutning
- Efterkøbsevaluering
- Kunderens forhandling styrke
- Konklusion

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn
a. Virksomheden primo tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus

b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven

c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode

Opgave 5
Med udgangspunkt i den besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for primo tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning af den valgte udforing

- På baggrund af SWOT er udfordringerne for primo tours blevet identificeret

- I denne del vil jeg komme med mulige løsningsforslag som primo tour kan bruge til at minimere deres største udfordringer

Uddrag
Jeg vil i denne opgave lave en karakteristik af det danske chartermarked. Det chartermarkedet er i grove træk er ” færdig ferie pakker” altså hvor hotel transport rejse guide osv. Er planlagt af det valgte rejsebureau.

hvis. I 2019 er antallet af chartrede turister faldet med 5,4 %. I forhold til 2018 betyder det, at antallet af forbrugere for fire femtedele af de største franchisebureauer er faldet.

DRF-direktør Lars Thykier mener, at faldet i chartrede turister skyldes folks købelyst, vejret og økonomiske usikkerhed. Derudover forudser han, at chartermarkedet vil forblive på et relativt højt niveau de næste par år.

Charterbranchens markedsandel er blevet erstattet af andre ferieformer. Markedet er præget af billige flybilletter udbudt af lavprisflyselskaber til de samme lande og destinationer som charterflyselskaberne.

Derudover køber flere forbrugere flybilletter og hotelophold uden for charterselskaber. Charterselskaber sælger primært deres produkter på forbrugermarkedet, og deres primære målgruppe er børnefamilier. At købe en charterflyvning er et køb til en pris

Spies er markedsleder på det danske chartermarked. De solgte 268.228 rejser i 2019, dobbelt så mange som rejsearrangøren Apollo, der solgte 167.224 rejser i 2019, så de blev markedsfølgere.

I løbet af 2018/2019 er antallet af spionrejser faldet med 7.131 gange. I branchen er det relativt vanskeligt for leverandører at differentiere sig.

På baggrund af at levere relativt homogene produkter er markedspræferencen relativt svag. Herfra er der normalt konkurrence om prisparametre.

Konkurrenceformen på det danske chartermarked er delvist monopol/delmonopol. Charterselskabet Club La Santa ser ud til at være en niche med 18.188 solgte enheder i 2019.

De betjener en relativt lille markedsandel, men adskiller sig meget fra andre udbydere, der har specialiseret sig i aktive ferier.

Danske forbrugere er i stigende grad bekymrede for at reducere udledningen af kuldioxid. Flyrejser udgør 2-4%.

Danskerne peger på, at de vil reducere flyrejsen for at spare på udledningen af kuldioxid. Derfor vil dette være et fokus i fremtiden, herunder undgå mellemlandingsflyvninger, men samtidig antallet af trends Globale flyvninger er stigende.

I juli 2018 blev verdensrekorden i at flyve i luften på samme tid slået. Nu er rejseselskaberne begyndt at se den yngre generations efterspørgsel efter klimavenlige rejser, så de håber, at forbrugerne vil være mere opmærksomme på klimavenlige rejser.

---

En anden årsag til fald i chartersalget skyldes ændringen i købelyst, men seniorkonsulent i klimatænketanken Concito mener Henrik, at "det skal trods alt være super attraktivt, godt marked og at flyve på ferie og andre alternativer kun gøres nemmere og mindre dyrt, det er ikke overraskende, at der endda ikke har mere end deres rejsevaner og køber mindre ture "

Flere og flere danske forbrugere begynder at tilpasse deres rejser mere og mere, hvor mange flere køber flybilletter uden for flyselskaberne.

Derudover bookes hoteller, Airnb-ophold og -ferier gennem momondos søgemaskiner, hvilket har gjort markedet mere gennemsigtigt.

Derudover er udover dem begyndt at skræddersy deres egne ferier og at fokusere på, hvordan de organiserer deres måde at rejse på.

En anden tendens, der ses blandt danske forbrugere, er ændringen i deres rejsedestinationer.En undersøgelse foretaget af momondo viser, at storbyferier ligger først på den danske liste over foretrukne ferietyper, efterfulgt af badeferier.

De forventer, at fire ud af ti svarer til 38 pct. Rejs til storbyer for kulturel oplevelse, shopping og mad. Til gengæld planlægger 35 % af de danske forbrugere at rejse på badeferie.

Lasse Skole Hansen sagde, at det skyldes, at udbuddet af storbydestinationer og ruter er steget de seneste år, hvor det er blevet billigere og nemmere at holde ferie.

Ved at fokusere på nicheformer domineres aktive ferier af mænd. Deres forskning viser, at 9 % af de mandlige forbrugere planlægger aktive ferier, og de tilsvarende 2 % af kvinderne planlægger aktive ferier.

Danske forbrugeres rejsevaner har ændret sig i takt med fremgang i velstand og tilgængelighe.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu