Den danske charterbranche | Afsætning | 12 i Karakter

Opgavebeskrivelse
Opgaven er udarbejdet før udbruddet af Corona Krisen. I din besvarelse skal du tage udgangspunkt i de informationer og data

der fremgår af opgaven og de tilhørende bilag. Du skal altså ikke forholde dig til de forandringer, som Corona Krisen kan have medført.

Indholdsfortegnelse
Den danske charterbranche

Karakteriserer det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).

Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.

Miljø

Kulturelle forhold

Økonomiske forhold

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.
- Stimuli:
- Organisme:
- Respons:

Delkonklusion

Opgave 4 Titte
Diskuter følgende udsagn:
- Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
- Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
- Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5
- SWOT-opstilling
- Udfordring:
- TOWS-matrix

Uddrag
Den danske charterbranche er kommet under pres. Udviklingen af charterrejser og antallet af charterturister faldt i 2019 med 5,4 %.

Faktorerne fra omverdenen som eksempel kultur, teknologi og miljø har været med til at gøre det sværere for markedet at vokse.

Dog har udviklingen i salget af charterrejser været stigende indtil 2018. Udviklingen og interessen for charterferier begyndte at så frø fra omkring 2010 og begyndte at vokse enormt i 2016.

Rekordåret for charterrejse var i 2018, hvor antallet af rejsende fra 2016 til 2018 næsten var fordoblet. Der blev der solgt over 1.100.000 charterrejser.

Den danske charterbranche er vokset i takt med at interessen for rejser også er steget. Der er de senere år kommet forskellige rejsebureauer, alt efter hvilken slags rejse man søger.

På den danske charterbranche er det forholdsvis mange udbydere. Dette gør det svært for de forskellige rejsebureauer at differentiere sig fra konkurrenterne og derfor er konkurrencen mellem allerede eksisterende udbydere også høj.

Som kunde kan man ikke som sådan se forskel på om rejserne er arrangeret af eks. Spies eller Bravo Tours. Der konkurreres derfor typisk på prisparameteren i branchen.

Udover dette er image og service også en af parametrene som udbyderne konkurrere på, da god kundeservice og gode oplevelser typisk vil få kunden til at købe rejser hos virksomheden igen.

Den sidste måde de kan differentiere sig på, er ved promotion, da dette vil skabe en større kendskabsgrad til brandet. Dog minder forholdsvis mange af reklamerne for charterrejser om hinanden.

Charterferier er blevet typisk for familien Danmark og flere og flere føler en trang til ferie. Grundet traditionen omkring charterferie og den store mængde af udbydere har kunden en vigtig rolle.

Kunderne har derfor en stærk forhandlingsstyrke idet mange af rejsebureauerne minder om hinanden og derfor vil kunden gå i detaljer for at finde det bedste rejsebureau.

Alle rejseselskaberne kæmper mere eller mindre for samme målgruppe. I den danske charterbranche er markedslederen på markedet Spies

da det er det suverænt største rejsebureau. Apollo er følgende markedsudfordre sammen med TUI og Bravo Tours. Da de er i direkte konkurrence mod markedslederen, Spies.

Derudover har vi de lidt mindre virksomheder som betragtes som markedsfølgeren, da de er forholdsvis små og fredelige. Det ses derfor at der er mange forskellige aktører i charterbranchen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu