Den danske charterbranche | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1

Opgave 2
Omverdensmodellen – Den uafhængige omverden.
- Miljø:
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:

Opgave 3
- Behov:
- Købstyper:
- Købsadfærdstyper:
- Beslutningsprocessen:
- Problemerkendelse:
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer:
- Købsbeslutning:
- Efterkøbsevaluering:

Opgave 4
a) Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b) Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c) Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5

Uddrag
Det indblik vi får af branchen, når vi kigger på beskrivelserne i bilagene, så er branchen under pres, hvilket vil sige at det ikke går godt, for alle de virksomheder der befinder sig på markedet i denne branche.

I 2018 var der en del charterturister ud af Danmark, men i år 2019 kom der et fald på hele 5,4%, svarende til 61.000, på blot et år.

Det var de 4 ud af 5 største charterbureauer, som mistede deres kunder. Dette ser ikke ud som, at have en lys fremtid.

Spies som er det største rejsebureaus direktør Jan Vendelbo, mener at virksomhederne skal være tilfredse med et fald på 5,4%, da det har været et specielt og udfordrende år i 2019.

En anden grund til, at virksomhederne skal være tilfredse med dette fald er fordi, at dette antal var det højeste antal, som branchen havde opnået i år 2017, som dengang også blev rekordåret.

Vejret og økonomien har også været skyld i, at der ikke blev solgt så mange charterrejser i år 2019 fremfor år 2018.

I år 2018 var der tale om en varm og solrig sommer ift. År 2019. I starten af 2019 var borgerne ikke villige til at tage ud og rejse, da de var tilbageholdene på grund af økonomien.

Borgerne havde færre penge mellem hænder. Dette gjorde så, at branchen ikke opnåede det antal salg de skulle have gjort i februar og marts måned, og derefter var det svært at indhente det i løbet af året.

Ud fra top 3 i tabellen i bilag 2 kan jeg konkludere, at TUI har fået det største fald fra år 2018-2019, som er på ca. 13.000, og de to førende har været Spies og Apollo, hvor begge virksomheder kun har mistet 7.000 salg hver.

I denne branche er det svært for virksomhederne at skelne sig fra sine konkurrenter. Når en kunde bestiller en charterrejse, så kan han ofte ikke finde forskellen på, om rejsen er blevet arrangeret af Spies, Apollo

TUI eller Bravo Tours. Det er som regel kun på prisen, at der ligger den helt store forskel. Der er derimod også tale om image

promotion og service, når vi snakker om konkurrence i branchen. Charterbranchen er en branche med et par store charterselskaber

og flere små udbydere. Det selskab som er markedslederen i branchen er, Spies. Markedsudfordrerene er charterselskaberne:
- Apollo
- TUI
- Bravo Tours.

Der er kommet nye trends på markedet, et af dem er, at selskaberne er begyndt at fokusere mere på kvalitet

fremfor aktivitet og oplevelse, som er det kunderne efterspørger mest. Dette kan godt være mindre attraktivt for kunderne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu