Den danske charterbranche | Afsætning | 10 i Karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Karakteriser det danske chartermarked
Opgave 2: Analyser 2-3 faktorer i den uafhængige omverden
- Miljø:
- Økonomiske forhold:
- Massemedier:

Uddrag
I 2019 faldt antallet af charterturister med 5,4%. Den faldt 61.600 i forhold til 2018. Ud af de fem største charterbureauer, var der fire der mistede kunder. ¨

Spies er markedsleder i branchen med deres 268.228 rejsende.
Spies havde i 2017

Spies er efterfulgt af deres markedsudfordrere og markedsfølgere. Det er rejsearrangører såsom Apollo med deres 167.244 rejsende i 2019. Det er cirka 100.000 rejsende under Spies, og det er som sagt derfor at Spies er markedslederen.

Deres produkter ligger forholdsvis tæt op ad hinanden, og derfor er konkurrencen hård indenfor charterbranchen.
I en konkurrencetragtmodel vil de fleste udbydere derfor placeres indenfor produkttypekonkurrence og mærkekonkurrence.

Spies havde en tilbagegang fra 2018 til 2019 på 7.131. Spies’ moderselvskab Thomas Cook Group gik konkurs. 2019 var et udfordrende år for branchen, og deres antal af rejsende faldt med 5,4%.

Lars Thykier – direktør i Danmarks Rejsebureauforening (DRF) mener at faldet i 2019 kommer til at fortsætte.

Han mener det kan skyldes folks købelyst, og usikkerhed om vejret når man rejser. Økonomien kan også være en indspillende faktor.

---

Det at rejse på charterferie er en dyr fornøjelse. Det koster mange penge hvis man skal en hel familie afsted, og som familie med børn booker man oftest et hotel med et godt børnemiljø, og uden alt for meget støj.

Mange booker også charterrejser med all inclusive, som jo vil sige at der både er morgen- middag- og aftensmad serveret på hotellet, og der er ofte også snaks eller kolde drikkevarer eller is til fri afbenyttelse.

Så alt i alt er en charterrejse faktisk rigtig dyr, både hotel, mad, flyrejse og eventuelt leje af bil gennem rejsebureauet, eller bustransport fra lufthavn til hotel.

Derfor er det vigtigt at rejebureauet har nogle gode rejsepakker til gode og fornuftige priser, hvis de sætter prisen for høj på deres rejser, risikere de at miste kunder på det fordi der simpelthen ikke er råd.

Der skal også være rejser til enhver smag, eksempelvis skal der være rejseløsninger for familier, børnefamilier eller par.

Der er også lande der er dyrere at rejse til end andre, så på den måde er der stort set altid en charterrejse til alle behov og i mange prisklasser. Der er både til dem med lav eller middelindkomst, men også til dem med en højindkomst.

Der skal også være en rejse til alle rejsemønstre, uanset om det er en drengetur, venindetur familietur eller mor datterferie.

Og rejsemønstret har ændret sig meget i takt med at velstanden også er blevet øget. Turister tager på ferie flere gange om året, og på stort set alle tidspunkter af året, dog er rejserne ofte kortere – ifølge VisitDenmark.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu