Den blomstrende have | Analyse

Indholdsfortegnelse
Mit hovedemne: overgang fra barn til voksen.

Hvorfor har jeg valgt den blomstrende have?
- Resume af novellen:

Analyse

Fortolkning - Tema - Symboler

Uddrag
Overgangen fra barn til voksen er en interessant og ofte dramatisk fase af livet, som langt de fleste kan nikke genkendende til.

Det skaber ofte frustrerende episoder og perioder, hvor forundring, jalousi og prøver på venskaber er en naturlig del. Når ens bedste kammerat starter med at interessere sig for det modsatte køn, står man selv uforstående tilbage.

Det er svært at forstå, og forholde sig til, at man ikke kan blive ved med at lege sammen og tilmed skal miste sin ven til det ligegyldige modsatte køn. Det kan skabe store konflikter og dramaer.

Novellen ”Den blomstrende have” er et eksempel på perioden omkring overgangen fra barn til voksen. Denne tidløse novelle er skrevet af Naja Marie Aidt, udgivet i 1993, men foregår i 1978.

Netop overgangen og problematikken i forbindelse med den begyndende pubertet og ungdommens nysgerrighed, er hovedtemaet i novellen.

---

Novellen har jeg- fortæller i form af Thomas. Dette gør at vi som læser, ikke bare hører, hvad der sker, men vi følger med i Thomas´ følelser og tanker han gør sig.

Novellen starter i in media res, da vi som læsere bliver kastet ind i historien og får at vide, hvor de befinder sig, men intet om menneskerne først.

I starten af novellen benyttes pronomenet ”vi”, da Thomas og Erik gør alt sammen, for de er ligesom en enhed sammen. ”Vi sad i de grønne havemøbler på terrassen

græsplænen lyste grønt omkring os, vi spiste bradepandekage, sød med æble og kanel” (s.34 l. 5). Dette ændres senere hen i novellen, da Erik begynder at forelske sig i Mette.

Han møder overgangen fra barn til voksen og er derfor et skridt foran Thomas, hvilket gør Thomas forarget og ”bange”.

Han vil ikke miste sin bedsteven, og endvidere ændres stemningen. Omgivelserne bliver ikke længere beskrevet så idyllisk som i starten, og Thomas benytter sig af pronominer ”jeg” og ”vi” som en blanding

i stedet for udelukkende at benytte sig af ”vi”. ”Jeg følte mig vred og gal og lille og dum” (s. 40 l. 5) Det er tydeligt at se at denne novelle er skrevet for at vise

hvordan unge kan have svært ved at tackle overgangen i den begyndende pubertet. Novellens hensigt er at give eksempel på en helt normal teenagedreng

som ikke kan finde sig selv, hvilket er ganske normalt hos alle i den alder. Man hæfter sig yderligere ved en ikke uvæsentlig detalje om Thomas’ seksualitet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu