Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser Den Blå Planets Målgruppe
2. Analyser Den Blå Planets interne forhold
- SW-opstilling

3. Analyser Den Blå Planets anvendelse af produktparameteren.

4. Diskuter følgende udsagn
a. Købemotivet ved køb af en billet til Den Blå Planet vil typisk være Band Wagon-motivet.
b. Den Blå Planets produkt er overvejende uhåndgribeligt.
c. Den Blå Planet følger konkurrencestrategien differentieringsfokus.

5. Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du identificere en væsentlig udfordring for Den Blå Planet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Den blå planets målgruppe henvender sig ud til mange, men den er primært børnefamilier. Børnefamilier søger ofte steder hen

hvor der er noget spændene at kigge på, sådan så børnene er godt beskæftiget og ikke keder sig.

Her vil dyr altid været et godt valg, og samtidigt kan de også lærer noget, i og med forældrene kan læse fakta op for dem, om de enkelte dyr, på tekster der står ved siden af akvariet.

Når en børnefamilie, endelig tager på tur er der ofte stort fokus på børnene på grund af den normale travle hverdag, hvor der måske ikke er så meget kvalitetstid. Familierne har middel til god indkomst.

Eftersom en voksen billet koster omkring 185 kr, og man ofte er mere end en voksen afsted, derudover prisen for børn på 3-11 år som er 100 kr. så en børnefamilie på 2 voksne samt 3 børn mellem 3 og 11 år, kan hurtigt ende op på 670 kr.

Udover prisen på indgangen, kan den ende med at blive endnu højere, hvis der ønskes at købe mad, drikke og evt. en souvenir.

Familierne som besøger den blå planet, er boende i hele landet, men de vil ofte være bosat på Sjælland eller Sverige.

Eftersom at den blå planet er beliggende i København og dem som ikke er bosat på Sjælland, også skal regne broafgifter

og benzin penge oveni, samt hotel hvis de vælger at overnatte der, og derfor vil besøget også blive en del dyrere, end hvis det var en familie bosat på Sjælland.

Da den blå planet ikke kun er for børn, men at man som overnævnt også kan få indlæring og viden, vil der også være folk som ikke er børnefamilier som er i målgruppen.

Dette kunne fx være par. Både unge og ældre par. Eftersom man nu kun er 2 personer, vil den samlede udgift også være betydeligt mindre og hermed også hvis man ønsker at overnatte på hotel eller lignende efter.

Grunden til at målgruppen netop også er for voksne mennesker såsom par, er netop at det ikke er alt det her med forlystelser, og derfor kan folk udvide deres viden, og samtidigt komme ud og opleve noget.

Dog vil de i fleste tilfælde nok gerne undgå børn og børnefamilier, og hvis så Den blå Planet vælger at lave hverdage til billigere priser, indsnævre de også målgruppen på bagrund af dette, da børnefamilie sjældent vil kunne presse en dag på Den Blå Planet ind, på en hverdag efter arbejde, skole og børnehave.

Målgruppestrategien der bliver anvendt, er differentieret og det er netop det de gør ved at tilpasse sig selv de forskellige målgrupper såsom at der bliver tilbudt forskellige events hvor de fx præcis henvender sig til grundskoler eller gymnasier.

Udover det er der i ferierne forskellige tema baserede aktiviteter hvor Den Blå Planet præcis henvender sig til børnefamilier.