Den Blå Planet | Afsætning | 10 i Karakter

Indledning
Danmarks Akvarium blev stiftet i 1939 og ændrede senere navn til Den Blå Planet og blev flyttet til Tårnby lidt udenfor København i starten af 00´erne.

Den Blå Planet er en servicevirksomhed, som tilbyder en oplevelse, hvor underholdning og viden kombineres i unikke rammer med mere end 50 akvarier og tusindvis af dyr, der bor tæt ved eller i vand.

Indholdsfortegnelse
Karakteriser Den Blå Planets målgrupper
Analyser Den Blå Planets interne forhold
Værdikæde for servicevirksomheder
Business Model Canvas
SW-opstilling
Analyser Den Blå Planets anvendelse af produktparameteren
Diskuter følgende udsagn: ”Købemotivet ved køb af en billet til Den Blå Planet vil typisk være Band Wagon-motivet.”
Diskuter følgende udsagn: ”Den Blå Planets produkt er overvejende uhåndgribeligt.”
Diskuter følgende udsagn: ”Den Blå Planet følger konkurrencestrategien differentieringsfokus.”
Identificer en væsentlig udfordring for Den Blå Planet
Kilder:

Uddrag
Under støttefunktioner ligger de vigtigste funktioner for Den Blå Planet, nemlig virksomhedens infrastruktur, produkt- og serviceudvikling, menneskelige og teknologiske ressourcer samt indkøbsfunktioner.

Den Blå Planet infrastruktur består udelukkende af ønsket om at give kunderne en faglig og underholdende oplevelse af professionelle og servicemindede medarbejdere.

Under produktudvikling ligger der en vigtig rolle, fordi det hele tiden handler om at forblive attraktiv for kunderne.

Her kan Den Blå Planet produktudvikle med deres sortiment af dyr samt udvikle på akvarier og udvidelse og endda søge muligt samarbejde med andre virksomheder.

Den Blå Planet har også muligheden for at udvide deres café med nye retter osv. Med de teknologiske ressourcer

menes der for Den Blå Planet, at IT-systemer, markedsføring, lokaler og inventar kan forbedres og videreudvikles.

Herunder er den interaktive fisk et godt eksempel på, hvordan udstillingen bliver mere spændende og anderledes ved hjælp af ny-moderne IT.

Under serviceudvikling og menneskelige ressourcer, er det her medarbejdernes rolle som spiller ind.

Her går Den Blå Planet meget op i, at deres medarbejdere er uddannede og professionelle i deres arbejde samt at service til kunden altid er en topprioritet.

Til sidst er indkøbsfunktionen alle de indkøb Den Blå Planet foretager sig, såsom dyr, souvenirs, rengøring, mad og drikke til caféen.

Alle disse ovennævnte støttefunktioner er med til at finde Den Blå Planets kernekompetencer.

I servicepakken for Den Blå Planet er kerneydelsen en lærerig oplevelse. Hertil kommer en række periferiydelser, som er med til at tilføre serviceydelsen ekstra værdi i kundernes øjne.

Periferiydelserne for den faglige oplevelse består af rundvisninger og undervisning af Den Blå Planets servicemindede medarbejdere.

Der tilbydes også weekendteater, foredrag og særudstillinger med f.eks. temabaserede aktiviteter.

Der nævnes også periferiydelser som deres café og souvenirbutik samt yderligere aktiviteter til børn såsom vandlegepladsen.

Disse periferiydelser er derfor nøgleaktiviteter for, at Den Blå Planets lærerige oplevelse er unik og har værdi i kundernes øjne.

Virksomhedens infrastruktur viser, at Den Blå Planet står stærkt i forhold til at kunne give kunderne en underholdende og faglig god oplevelse med dyrene.

De menneskelige ressourcer er højt prioriteret med et fagligt, professionelt og uddannet personale, der kan give kunderne en god og kompetent undervisning/rundvisning.

Deres produkt- og serviceudvikling kan udvikles via nye samarbejder med virksomheder, men de er lidt udfordret ved, at de ikke kan forny sig hele tiden.

De ønsker at bevare ro, fred og æstetik og kan ikke sætte en larmende, ny aktivitet i gang hele tiden for at få kunderne på genbesøg.

Det er nok begrænset, hvor mange kunder, der vil komme igen efter en måned eller to for at se en ny fisk o. lign.

De forsøger med særudstillinger, men det skal virkelig skille sig ud, hvis man skal tage derud igen. En teknologisk ressource som markedsføring er vigtig at videreudvikle, hvis det skal lykkes at tiltrække nye kunder og skabe den synlighed

der gør, at Den Blå Planet enten kan beholde sin status eller forbedre den. Beliggenheden er et både en fordel og en ulempe

da der er mange indbyggere på et forholdsvis lille område og en del turister i og omkring København, men der er også mange

der vælger ikke at køre så langt for at få den oplevelse. De er oppe imod mange andre muligheder for oplevelser i Københavnsområdet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu