Dan Cake | Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser kort Dan Cakes målgruppe(r) på det danske marked
- De ældre over 60 år:
- De unge under 20 år
- Børnefamilier og cafekunder

2. Analyser Dan Cakes interne forhold
- Interne forhold
- Stærke sider
- Svage sider

3. Analyser købsadfærden for køb af kager på B2C markedet
- Købsadfærd/Købstype
- Køberoller
- Initiativtager:
- Influent:
- Beslutningstager:
- Disponent:
- Konsument:
- Beslutningsprocessen
- Problemerkendelse:
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer:
- Købsbeslutningen:
- Efterkøbsadfærd:

4. Diskuter Dan Cakes anvendelse af parameteren produkt.
- Produktets levetid/type
- Emballage
- Kvalitet
- Sortiment
- Mærkestrategi
- Branding

Uddrag
De fleste over 60 år er typisk pensionister, dvs. at her kigger man på den socialdemografiske variabel i forhold til livsfase og alder.

De ældre køber typisk deres kager i supermarkedet og er traditionelle i deres valg. Målgruppen er loyale og konservative i deres valg, udover det køber de kagerne på tilbud da indkomsten er en væsentlig faktor for de ældre.

Segmentet her har et større forbrug end de andre målgrupper, da de spiser kaffe til kagen og ekstra meget i højtiderne. Højtiderne og de specielle begivenheder er især vigtigt for de ældre.

---

Ud fra SW-analysen og værdikæden kan Dan Cakes kernekompetencer fastslås. Virksomhedens kernekompetencer ligger inden for produktionen, da de producerer kager i forskellige produktklasser, som dækker målgruppens behov som også skaber kundeværdi.

Herudover har virksomheden også lavet sine egne kagecremer, frugtfyld og sukkerglasur der er lavet af gode råvarer, der også dækker natur og miljø.

Dan Cake har også et udviklingspotentiale da deres udviklingsafdeling garanterer nye og innovative samt kvalitetsfulde kager.

Deres kernekompetencer ligger inden for deres store markedsandel samt kunderenes kendskab til kagerne. Forbrugerne er klar over deres gode kvalitet, samt værdien i købet.

Dan Cake har en god fast lav pris og deres kager har været på markedet i mange år. Deres traditionelle kager er kendt som klassikere og mange andre udbydere kan ikke være med på den bølge.

---

De ældre over 60 har en rutinemæssigkøbsadfærd da de ofte har traditioner for kaffe og kage og derfor har fået kendskab til Dan Cake.

Her bliver det også et vanekøb for dem da de har meget mærkeloyalitet og der er lav involvering. Et eksempel kunne være at Margrete og Flemming hver torsdag aften har spil aften med et andet vennepar, her er der altid kaffe, kage og en lille sjus til mændene.

Hvis man kigger på Marslows behovspyramide er det, det sociale behov der bliver opfyldt, da de oftest mødes i sociale sammenhæng.

Købemotiverne er Bandwagon- og Thriftymotivet da mange føler sig trygge ved at købe Dan Cake da man ved hvad det står for og fordi det er billigt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu