Cykelpartner.dk | Erhvervscase | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Synopsis 3
- Metodeafsnit 3
- Virksomhedskarakteristik 3
- Resultat af analysefasen 4
- Kritiske succesfaktorer 4
- Udfordringer 5
- Handlingsforslag 6
Bilag 8
Analyser Error! Bookmark not defined.
Intern analyse: 8
- BMC 8
- Værdikædeanalyse 8
- Analyse af den økonomisk situation 10
- Konkurrencestrategi 11
- Vækststrategi 12
Ekstern analyse: 13
- Analyse af Omverdenen 13
- Porters-5-forces 17
Synopsis: 19
- SWOT-analyse 19
- TOWS-analyse 23
Litteraturliste 26

Uddrag
Gennem vores erhvervscase vil vi udarbejde en case på baggrund af det materiale vi har fået udleveret, samt yderligere materiale tilladt at bruge på nettet.

Vi har besvaret casen via den samfundsvidenskabelige metode, her har vi både benyttet den kvalitative metode og den kvantitative metode.

Det har vi valgt at gøre for at få en god blanding mellem hård og blød data. For at finde relevante ksf’er har vi brugt diverse analysemodeller

hvorfra vi har startet fra toppen og lavet en virksomhedskarakteristik af Cykelpartner for at få et overordnet overblik over virksomheden.

Efter dette har vi analyseret deres interne - (BMC, værdikæde, økonomisk analyse, konkurrence strategier og vækststrategier) og eksterne (Omverdensanalyse, Porters five forces og konkurrencemæssige positioner) forhold for at finde frem til en SWOT opstilling.

På baggrund af disse analyser har vi fundet relevante ksf’er. Herefter har vi fundet frem til 3 udfordringer virksomheden på baggrund af en TOWS opstilling.

Derefter har vi udarbejdet nogle handlingsforslag, som løser de udfordringer som vi har opstillet tidligere.

---

De har en balancesum på 40 mio. og en bruttofortjeneste på ca. 16 mio. Cykelpartner er en danskejet handelsvirksomhed, som befinder sig på B2C markedet.

Cykelpartner.dk lever af E-handel i Danmark samt Sverige. De befinder sig i cykelbranchen, hvor de betegnes som ” specialister inden for cykler, cykeltilbehør og -udstyr, og vi bestræber os altid på at holde vores viden opdateret”.

De har hovedsæde i Roslev, og har 46 medarbejdere. Ideen bag Cykelpartner er sublim service og kontakt med kunderne samt et bredt sortiment.

Deres konkurrencemæssige fordele spejler sig bla. i at de differentierer sig meget med kun at agere på online handel og ikke så meget salg af cykler, men reservedele.

Deres kernekompetence er god service og et bredt sortiment, hvor de har Danmarks bredeste sortiment indenfor cykeludstyr. Cykelpartners primære målgruppe er cykelentusiaster voksne i alderen 22-55 år, som løber og cykler.

Derudover går de efter segment, som indeholder personer der bruger cyklen som transportmiddel. Dette inkluderer også dem som er glade for friluftsliv.

Derudover er deres målgruppe personer, som gerne vil have god service og hurtig levering. CykelPartner agere på det nordiske cykel marked hvor de er førende i Danmark og er nye indtrængere på det svenske marked men forventer en stor markedsvækst på dette marked.

Cykelpartner.dk ́s konkurrencemæssige position i Danmark betegnes som værende markedsleder, grundet deres store markedsandel på det danske marked.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu