Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik 2
Business model canvas 3
Kritiske succesfaktorer 3
Udvalgte KSF’er hos Cykelpartner: 4
- Højt serviceniveau hos deres kundeservice 4
- Gode og veluddannede mekanikere 4
- Bredt og dybt sortiment 4
- Centrallager med plads til over 17.000 varenumre 4
- Levering og behandling af ordre 4
Udfordringer 4
Udvalgte udfordringer: 5
- Udfordring 1: Virksomheden har høje omkostninger som påvirker resultatet negativt. 5
- Udfordring 2: Virksomheden har en lav kendskabsgrad, som påvirker afkastningsgraden negativt. 5
Metode: 7
Litteraturliste 9
Bilag 10
- Bilag 1 Porters forenklede værdikæde 10
- Bilag 2 - SWOT 11
- Bilag 3 - PESTEL 12
- Bilag 4 - Marketingmix (4 p’er) 14
- Bilag 5 - Konkurrencestrategi 14
- Bilag 6 - Vækststrategi 15
- Bilag 7 - Porters five forces 15
- Bilag 8 - Regnskabsanalyse 16

Uddrag
Cykelpartner ApS blev grundlagt i 2003 af Michael Givskov, efter at han 15 år tidligere, i 1988, åbnede sin første cykelbutik. Cykelpartner er et anpartsselskab, som betyder at ejeren/kapitalejerne ikke hæfter personligt.

I de første 14 år ejede Michael Givskov 100% af virksomheden, men i 2016 tog han 2 medarbejdere ind i ejerkredsen, så de hver ejede 5% af Cykelpartner.

Virksomheden er delt op i 4 kategorier: It & Marketing, indkøbsafdeling, kundeservice og lager.

Hver kategori har en leder, og disse ledere mødes hver uge og måned og beskæftiger sig med bl.a. strategiske overvejelser.

Virksomheden består primært i salg af cykler og reservedele hertil, samt reparation fysisk og via telefon. Virksomheden har sidenhen udvidet til også at bestå i salg af løbe- og outdoorartikler.

Ift. virksomhedens regnskab, så havde Cykelpartner i 2019 en bruttofortjeneste på 18.376.941 kr. mens årets resultat lå på 1.230.449 kr. Cykelpartner befinder sig på B2C markedet, idet de sælger direkte til forbrugeren.

Målgruppen består primært af voksne i alderen 25-60, da disse aldersgrupper kører mere på cykel end f.eks. teenagere, og derfor vil de få større brug for nye reservedele, en ny cykel eller en reparation, enten til erhverv eller fritid.

Udover de cyklende voksne, så er andre målgrupper dem, der kan lide outdoor eller motion generelt. Virksomhedens vision er at kunden får en god oplevelse og et godt resultat når de benytter Cykelpartner.

---

Denne case er udarbejdet med fokus på fagende virksomhedsøkonomi og afsætning. Vores erhvervscase er baseret på analyse og teorier omkring virksomheden Cykelpartner ApS.

Vi har kigget på hvad vi fandt relevant i forhold til virksomhedens økonomiske situation og position på markedet.

Vi startede ud med at se givne materiale i form af informationsvideoer, som hjalp os med at samle interne data om virksomheden.

Derefter søgte vi flere kilder fra en mere objektiv synsvinkel, som kunne bidrage med noget relevant til vores analyse.

Vi har forholdt os kritisk til kilderne, især informationsvideoerne, da vi er klar over at udtalelserne kommer fra ledere og medarbejdere hos virksomheden.

Virksomheden selv, vil jo gerne fremstå så godt som muligt og fortæller derfor ikke om de mulige negative ting der er at sige om Cykelpartner.

I analysen har vi inddraget de teorier og modeller, som vi mener giver et godt indblik i virksomhedens situation både internt og eksternt.

Vi har benyttet Business Model Canvas, Porters værdikæde, en regnskabsanalyse, Porters generiske strategier og vækststrategier til at analysere virksomhedens interne situation.

Den eksterne situation har vi analyseret ved hjælp af modeller som Porter’s Five Forces og PESTEL-modellen.

Ud fra vores analyse af virksomhedens interne og eksterne situation, har vi fundet frem til nogle kritiske succesfaktorer samt udfordringer, som vi har udarbejdet løsningsforslag til.