Cykelpartner ApS | Erhvervscase | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomheds karakteristik: 3
Metodeovervejelser 5
Kritiske succesfaktorer 5
Udfordringer 5
Løsningsforslag 6
Business Model Canvas: 7
SWOT 7
- Bilag 1. 8
- Bilag 2. 9
- Bilag 3 10
- Bilag 4 11
- Bilag 5 13

Uddrag
Idegrundlag:
Micheal startede et cykelværksted for 32 år siden, da byens lokale cykelsmed lukkede

efter bare 12 måneder havde han allerede vækstet og måtte flytte i nye lokaler. Han startede sit værksted, med en vision om at kunden, skulle gå der fra med en god oplevelse, og at alt skulle være i orden.

I 2003 startede han cykelpartner. Cykelpartner sælger ekstraudstyr, reservedele og cykeludstyr, Micheal tog sin vision med sig fra hans første værksted og er nu en af hjørnestene i cykelpartner.

Deres ide er at de har et stort vare sortiment (Cykelpartner har 17500 varenumre), så kunden kan finde alt de mangler på deres hjemmeside. Da cykelpartner kun er en net side, ligger deres konkurrenter på næste søgehit.

Virksomhedstype/ejerforhold:
Michal Givskov ejede Cyklerpartner 100% frem til år 2016, derefter fik Søren der styrer marketing 5% anpart. Og den samme anpart fik Jens som styrer indkøb af vare.

Antal ansatte:
Virksomheden cykelpartner havde i oktober 2020, 66 ansatte.

Produkter/branche/marked:
Cykelpartner har den strategi er at have et stort sortiment og have den kunderne efterspørge. De vil

Cykelpartner forhandler cykler, diverse tilbehør, reservedele, outdoor og løbeartikler alt kan findes i flere prisklasser, det er vigtigt for Cykelpartner at matche pris og kvalitet.

Derfor har de et meget bredt sortiment der består af omtrent 17.000 forskellige varenumre. De markedsfører sig på hurtig lavering, derfor parkes der vare hverdag og sendes afsted samme dag frem til kl. 18.

Økonomiske nøgletal:
Se bilag 1
Af konkurrencemæssige over sager, har cykelpartner ikke oplyst deres nettoomsætning, derfor har vi valgt at bruge bruttofortjeneste.

Virksomhedens indtjeningsevne er forbedret i perioden, idet overskudsgraden er stiger fra 0,52 % i år 2014 til 1,96 % i år 2018. Det svarer til en stigning på 1,44 procentpoint.

Virksomhedens kapitaltilpasningsevne er til gengæld forringet i perioden. Aktivernes omsætningshastighed er faldet fra 0,69 g i år 2014 til 0,40 g i år 2018.

Det svarer til et fald på 0,29 g eller ca. 42 %. Faldet i aktivernes omsætningshastighed skyldes, at virksomhedens aktiver er steget forholdsvis mere end omsætningen.

Virksomheden er altså blevet dårligere til at skabe omsætning på baggrund af sine aktiver. Faldet i aktivernes omsætningshastighed har påvirket afkastningsgraden negativt.

Egenkapitalens forrentning er faldet kraftigt i perioden fra 90,5 % i år 2014 til 11,5 % i år 2018. Der er altså tale om en faldt på 79 procentpoint eller ca. 87 %.

Virksomheden har dog stadig tjent på at arbejde med gæld i hele perioden, idet egenkapitalens forrentning i alle årene stadig har været højere end afkastningsgraden.

Årsagen til faldet i egenkapitalens forrentning skyldes faldet i afkastningsgraden og en stigning i gældsrenten.

Egenkapitalens forrentning ligger i alle perioden på et meget tilfredsstillende niveau sammenlignet med markedsrenten, idet der er plads til et ret stort risikotillæg. Dog er den faldet de senere år, men der stadig plads til risikotillæg.

Strategi/marketing
Cykelpartners strategi er at have bredt sortiment så kunder kan finde alt hvad de ønsker på cykelpartners hjemmeside.

De vil have at kunderne får en god oplevelse og kommer igen. De har en meget udvidet kundeservice, personalet består blandt andet af udannet cykelsmede, der står til rådighed og klar til at hjælpe kunderne

bruger også tid på selv at skrive produkt beskrivelser af produktet så kunder ved hvad de køber og får det rigtige til dem. Dette gør de for at holde på deres kunder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu