Creativ Company | Analyse

Indholdsfortegnelse
1) Foretag en kort virksomhedskarakteristik af Creativ Company. Inddrag virksomhedens fokus på at tage et socialt ansvar.

2) Analyser Creativ Companys anvendte vækststrategier

3) Analyser 1-2 relevante faktorer i Creativ Companys omverden

Anvendte kilder

Uddrag
Creativ Company blev i år 2000 grundlagt af daværende ejere Lotte Littau og Peter Nørgaard, i en nedlagt driftsejendom udenfor Holstebro.

Virksomheden er siden blevet et aktieselskab og grundlæggerne ejer stadig 15 procent af aktierne. Denne udvikling er sket med det formål at, som de siger, fremtidssikre virksomheden.
Deres vision har fra start været at være de bedste på markedet, både indenfor drift og udvikling, miljøhensyn og medarbejder trivsel.

De forbinder sig på nuværende tidspunkt i Danmark og har derudover afdelinger i Sverige, Norge, Finland, Holland, Tyskland, England, Frankrig og Kina.

Deres sortiment er både bredt og dybt og består af diverse hobby artikler. De sælger både til skoler, institutioner, private og engros kunder i hele Europa og har datterselskaber i Sverige, Norge, Tyskland, England og Holland.

Markedet er heterogent, da kunderne kan identificere forskel og derfor har præferencer. Størstedelen af deres salg er fra deres webshop og en lille andel fra deres fysiske butikker.

Produkterne de sælger er solgt til en forholdsvis lav pris i forhold til konkurrenterne, som Bog og Ide. Dog er det ikke det de varemærker sig på, men i højere grad serviceniveauet.

De sælger både high end/mærke varer, ”no-name-produkter” og selv udviklede produkter. Deres produkter er ikke et vanekøb eller ”need to have” hos B2C kunderne.

Derfor har omverdens forhold som landet økonomi, stor betydning for deres slag på det marked. De ville for eksempel godt kunne blive udfordret af den påbegyndende lavkonjunktur.

Det ville derimod ikke påvirke B2B markedet på helt samme måde, da det offentlige, producenter og mellemhandlere daglige drift (værdikæde) i højere grad afhænge af leverancen.

---

Creativ Company benytter sig af Ansoffs vækststrategier produktudvikling, markedsudvikling og markedspenetrering. Med henblik på, komme fra deres nuværende tilstand til den ønsket fremtidige tilstand

Deres brug af markedspenetrering fremkommer blandt andet, når de poster opslag med ideer til kreative projekter.

Det vil inspirere mange til at opstart et nyt projekt, altså opdage nye anvendelsesmuligheder og dermed øge forbrugsfrekvensen.

Desuden sælger Creativ Company også DIY-kits, det vil sige en komplet pakke af produkter til et bestemt kreativt projekt. Det øger forbrugsmængden, da kunden køber en række af produkter fremfor, det de i realiteten havde brug for.

De mange inspirerende opslag kan også give forbrugere der ikke normalt er så kreativt anlagt, lyst til at kaste sig ud i noget nyt (øge det effektive marked).

Med hensyn til forøgelse af markedsandel, kunne de godt være mere aggressive ift. deres parameterindsatser. Creative Companys promotion indsatser halter lidt.

Den almene borger kender ikke til deres virksomhed, hvorimod de godt kender navne som Panduro og Bog og Ide. De har altså en forholdsvis lav kendskabsgrad.

Det er blandt andet fordi de andre virksomheder i højere grad promoverer deres brand i TV m.m. Der er altså plads til forbedring på promoveringsfronten.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu