Convenienceprodukter | Markedskarakteristik | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Markedskarakteristik af markedet for convenienceprodukter.
Analyse af 1-2 forskellige forhold i den uafhængige omverden
Foretag en analyse af konkurrenceforholdene herunder en brancheanalyse med fokus på måltidskasser
Vurder hvilke tiltag en virksomhed som Aarstiderne bør foretage, for at bevare sin position på markedet.

Uddrag
Markedet for convenienceprodukter omfatter en række forskellige produkter, som kan kategoriseres.

Heriblandt er færdige madretter på frost, færdige madretter på køl, færdige retter til levering, klargjorte madretter på frost, klargjorte madretter på køl og klargjorte madretter til levering.

Derudover kan man også supplere denne liste med fastfood og andre restauranter som også kan være et convenienceprodukt.

Markedet for convenienceprodukter i Danmark består af en række landsdækkende store supermarkeder som f.eks.

Bilka, Føtex osv. Derudover findes der en række online platforme, hvorpå man kan bestille sin måltidkasse. Her er nogle af de største på markedet i Danmark, virksomheder som Aarstiderne eller Skagenfood.

De nemme måltidkasser udgør i dag halvdelen af salget på det online-dagligvaremarked. Køb af convenienceprodukter er blevet hverdag for mange og de er derfor let tilgængelige både i storbyer

mellemstore byer, små byer med en lille købmand og på nettet har mange vænnet sig til at gøre aftensmaden lidt lettere igennem convenienceprodukterne.

Der er mange kunder på markedet og mange forskellige segmenter. Dog er især mange unge, enlige og ældre købere af de lette færdiglavede retter på køl eller frost.

Det kan for dem både give en økonomisk og tidsmæssig besparelse, fordi gode og sunde alternativer i dag er på markedet.

Økonomisk set kan det ikke altid betale sig selv at skulle købe ind til mad til en enkelt person eller to ældre, der ikke spiser meget.

---

Vi har en helt anden hverdag i dag end før i tiden, og den er stadig i udvikling. Stadig er det i stigende grad begge i parforholdet, der er i fuldtidsarbejde og vi har set den kulturelle tendens i noget tid nu.

Den hverdag, der nu er under mere tidspres end for bare lidt år tilbage, har gjort conveniencekonceptet yderst populært.

I årene lige efter at den traditionelle ”husmor” var kommet ud på arbejdsmarkedet, så vi et af de første større booms i efterspørgslen på halvfabrikata og færdigretter, herunder også det moderne supermarked som i nogen grad var, som vi kender det i dag.

F.eks. Føtex var den første af sin slags herhjemme. Det moderne supermarked slog dørene op for offentligheden 17. november 1960.

Her var der altså et godt alternativ for par med begge på arbejdsmarkedet. Før skulle husmoren rundt i hele byen til bageren, slagteren og grønthandleren for at handle ind.

Nu hvor der var en travlere hverdag for parret, kunne de klare hele indkøbsturen et sted. Spoler vi længere frem i tiden til i dag, er det præcis det samme, der sker.

Nu har andre forhold gjort alternativet bedre, og vi behøver ikke længere en tur i supermarkedet for at have til aftensmaden.

Vores generelle livsstil har også ændret sig, og vores tilgang til aftensmaden har ændret sig og er blevet en del af den samlede kultur, som vi ikke blot deler inden for vores geografiske grænser, men også med mange andre lande.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu