Convenienceprodukter | Analyse-kopi

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Redegør for markedet for convenienceprodukter.
- Definition af convenienceprodukter:
- Markedsposition:
- Målgruppe:
- Fremtiden:

Opgave 2
Analyse af 2 relevante faktorer i den uafhængige omverden

Opgave 3
Analyse af den danske måltidskasse branche
- Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder:
- Truslen fra nye udbydere:
- Truslen fra købere:
- Truslen fra substituerende produkter:
- Leverandørernes forhandlingsstyrke:

Vurdering af branchens styrkeforhold:
- Leverandørernes forhandlingsstyrke

Uddrag
Definition af convenienceprodukter:
Convenienceprodukter er et begreb for fødevarer, som er blevet forarbejdet eller forberedt i større grad eller mindre grad, så det bliver nemmere for forbrugeren at få lavet et måltid og sat på bordet.

Convenienceprodukter er varer som under hele forberedelsen af måltidet eller noget af den, er rykket fra forbrugernes køkken til en virksomheds køkken.

Nogen produkter er frosne og skal fx i mikroovnen, nogen kan man spise direkte som fx salater osv. andre er kolde, men skal i ovnen, så der er altså mange former for convenienceprodukter.

Markedsposition:
Convenienceprodukters markedet kan også opdeles i markedspositioner.

Markedslederen på markedet er Nemlig.com i og med de har den største markedsandel, og de har et bredt sortiment af mad, mellem færdigretter, dagligvarer, økologisk og fastfood.

Markedsudfordreren er virksomheder som Just Eat, og Wolt, som klart udfordrer sådan virksomheder som Nemlig.com. I forbindelse med Just Eat og Wolt er så store indenfor markedet med levering af nem mad.

Markedsfølgeren kunne være diverse supermarkeder som sælger færdigretter og andet nem mad der bare skal varmes op, i og med de bare gerne vil beholde den markedsandel de nu engang har.

Markedsnichen kan være Skagenfood.dk i og med lige nu virker det som om de betjener en smal målgruppe med specielle produkter.

Skagenfood.dk er meget fokuseret omkring og få fisk ind i alle deres retter, og de skriver på deres hjemmeside “Vi brænder for frisk fisk og gode måltider, Fisk er faktisk nærmest støbt i vores fundament.

Vi bor på havnen i det nordligste Jylland, i den lille fiskerby Strandby.” hvilket også tyder på de er en niche.

---

Jeg har valgt at analysere markedet for convenienceprodukter i forbindelse med den uafhængige omverden vha. omverdensmodellen.

Jeg vil tage udgangspunkt i faktorerne teknologi og økonomi. Derudover har jeg indskrænket modellen til disse 2 faktorer, da jeg synes at det er de 2 faktorer, som giver det bedste indblik i markedet.

Teknologien i hverdagen er blevet en vigtig og unødvendige hjælpemiddel, som mange almindelige mennesker ikke ville kunne undvære.

Vi bruger teknologi hver gang vi ringer til hinanden, shopper på nettet, på arbejdspladsen osv. Desuden er vi også blevet meget mere afhængig af teknologien her i år 2020, da corona kom ind ad døren og mange af verdensbefolkningen blev tvunget til at arbejde hjemme og studerende tvunget til at modtage undervisning hjemme fra, bag computeren.

Alt det ville ikke have været muligt at gennemføre, uden teknologien. Derudover blev mange markeder også udfordret af corona og for andre skabte det muligheder og forøget vækst.

For netop virksomheder på markedet convenienceprodukter blev corona en positiv effekt, da mange af den danske befolkning har lange arbejdsdage på kontoret derhjemme og samtidig gerne vil mindske kontakten til andre fremmede mennesker, som oftest sker i den daglige tur i supermarkeder.

Som convenience virksomhed skabte dette en stor mulighed, folk fandt det mere attraktivt at handle ind online, da de kunne spare turen ned i supermarkedet og mindske risikoen for at blive smittet.

Dette er et rigtig godt eksempel på at convenience markedet er virkelig afhængig af teknologien og hvad der sker i omverden i forbindelse med volumen af salg på markedet.

Økonomi er en faktor i den uafhængige omverden, som har stor betydning for samfundets og forbrugernes købelyst, som er tæt forbundet og styrende af forbrugerens disponible indkomst. Derfor er virksomheder også dybt præget af samfundsøkonomien ift. aktivitet af salg.

På markedet af convenience produkter kan man sige at produkterne er elastiske, da det er en luksus at slippe for at gå i supermarkedet og skulle handle ind, da netop convenience produkter er erstatningen for selv at skulle købe ind og styre madlavningen.

Derfor er markedet meget konjunkturfølsomt i og med at hvis befolkningens disponible indkomst falder i forbindelse med at f.eks.

ledigheden stiger, så er effekten helt automatisk at forbrugernes købelyst altså falder og omvendt stiger, hvis den disponible indkomst stiger så stiger forbrugernes købelyst også.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu