Convenienceprodukter | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgaver
Opgave 1

Opgave 2

Opgave 3

Opgave 4
- Figur 1:

Opgave 5
Definition af “Convenience”

Bilag 1 (video) – Forbrugerne river færdiglavet mad ned fra hylderne

Bilag 2 (video) – Måltidskasser fra Skagenfood

Bilag 3 - Convenience food - Det er lækkert at springe over, hvor gærdet er lavest
- Færdigretter flyttet frost til køl
- Flere trends kombineres i convenience food
- Mere produktudvikling på vej

Bilag 4 - Der er boom i måltidskasser til travle familier
- Del af livskvaliteten
- Øget fokus på økologi og bæredygtighed
- Coop vil med på vognen

Bilag 5 - Dansk Supermarked vil have måltidskasser på krogen

Bilag 6 - Aarstiderne: Måltidskasser bliver nu for alvor mainstream
- Priskrig på vej

Bilag 7 - Coop til angreb på Aarstiderne: Klar med måltidskasser

Bilag 8 – Om Aarstiderne
- Produkterne
- Økonomi

Bilag 9 – Eksempler på convenienceprodukter

Bilag 10 – Nielsen Scantrack dagligvare Indeks
- Confidentiality Clause

Uddrag
Opgaver

Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige videoer/bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne.

I nogle opgaver er der angivet hvilke bilag, du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet hvilke bilag, der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer er relevante.

Du behøver ikke at skrive i din besvarelse, hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver.

Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer.

Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.

Opgave 4
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum. Diskuter følgende udsagn:
a. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal integration.

b. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.

c. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Figur 1: Hvor enig eller uenig er du i nedenstående udsagn om færdigretter?

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:

Identificere en væsentlig udfordring for Aarstiderne på conveniencemarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

---

I løbet af en uge får op mod 400.000 forbrugere et måltid tilberedt fra en kasse med alle råvarer. Konceptet rammer lige ind i tidsånden, fordi det sparer tid med god samvittighed.

Måltidskasser leveret til døren er på få år blevet et kæmpehit i danske familier. De største leverandører har alle solid tocifret vækst, og hver uge serveres op mod 400.000 måltider tilberedt efter præcise opskrifter og nøje afmålte ingredienser.

Omfanget er fordoblet på få år. Fremgangen er markant, og omsætningen i branchen nærmer sig 1 mia. kr.

»Mange familier har drøntravlt, og måltidskasserne er en nem og hurtig genvej til god aftensmad,« siger Dorte Wimmer, der er ekspert i trends og forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia.

Hun tilføjer, at de fleste familier har en halv snes retter, som de spiser igen og igen. Med en kasse med alle råvarer leveret til døren, kan de få den variation, som de selv har svært ved at skabe.

Hun fremhæver også, at flere og flere forbrugere har vænnet sig til at handle online. De fleste har prøvet det selv eller kender nogle, som har gjort det. Derfor er den barriere væk.

Leverandørerne af måltidskasser har fokus på sundhed og ernæring, og måltiderne er sammensat, så de harmonerer med eksperternes kostråd. Dermed imødekommer de en voksende interesse for at spise sundt hos en stor del af forbrugerne.

Et andet salgsargument er, at måltidskasser reducerer madspild, fordi råvarerne leveres i afmålte mængder tilpasset antallet af personer. På den måde undgår familierne alt for store rester, som ofte ender med at blive smidt ud.

Del af livskvaliteten
Ifølge Klaus Toft Jørgensen, direktør og medejer af Retnemt.dk, stimulerer den gode danske økonomi interessen for måltidskasser.

»Beskæftigelsen er høj, og derfor har familierne mere travlt. Desuden har forbrugerne flere penge til rådighed, og derfor ønsker flere og flere at spare tid.

Vi har kunder i alle aldre og over hele landet, men konceptet er især populært blandt travle og aktive familier,« siger han.

Retnemt.dk er en allround leverandør, der tilbyder måltidskasser i en halv snes kategorier. Andre selskaber har fokus på fisk eller økologi.

Øget fokus på økologi og bæredygtighed
»At spare tid på indkøb og planlægning er stadig den vigtigste årsag til at vælge måltidskasser.

Men der er en stigende tendens til også at fokusere på klima, økologi, sundhed og bæredygtighed, og det nyder vi godt af,« siger Philip Thestrup, direktør for kunderelationer i Aarstiderne.

Den markante vækst for måltidskasserne er en udfordring for dagligvarehandlen. Når varerne leveres til døren, køber kunderne færre varer fra supermarkedernes og discountbutikkernes hylder.

Dagligvaresektoren er i forvejen under pres, fordi flere og flere danskere går på restaurant eller spiser fast food. Omsætningen i branchen udvikler sig fladt, og det truer indtjeningen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu