Convenienceprodukter | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
1.1 Markedet for convenience produkter 2
1.2 Convenience produktets formål 2
1.3 USPer og branchevækst 3
1.4 Den nye forbrugertype i henhold til convenience produktet 3
2.1 Relevante faktorer i den uafhængige omverden 3
2.2 Høj beskæftigelse og flere forbrugere 4
2.3 Produktudvikling ift. convenience food samt rådighed 4
3.1 Brancheanalyse med fokus på måltidskasser - Porters Five Forces 5
3.2 Konkurrence - mellem virksomheder i branchen 5
3.3 Trusler - fra nye indtrængere 5
3.4 Trusler - fra substituerende produkter 5
3.5 Forhandlingsstyrke - fra kunderne og leverandørerne 5
4.1 Diskussion af udsagn 6
4.2 Udsagn A: 6
4.3 Udsagn B: 6
4.4 Udsagn C: 7
5.1 Udfordring Identificering 7
5.2 mulige løsninger af den valgte udfordring 7
6.1 Litteraturliste 8

Uddrag
1.1 Markedet for convenience produkter
Markedet for convenience produkter har de seneste år taget fart

hvor et stigende antal forbruger øger efterspørgslen på færdigelavede fødevarer-produkter både i udlandet samt herhjemme i Danmark.

Forbrugerne som vælger denne nemme madløsning, er både fødevareproducenter og detailbutikker helt opmærksomme på, og de vil alle være en del af denne unge samt voksende industri.

1.2 Convenience produktets formål
Convenience produkter dækker over fødevarer, hvor en del af forberedelsen og/eller tilberedelsen er færdiglavet ude ved virksomheden.

Dette kan bl.a. være alt fra skrællede gulerødder eller kartofler til færdiglavede tre-måltids retter, som er “ready to eat” fra det tidspunkt, det er købt/leveret. Nichen ligger i at forbrugeren både spare tid

penge og kræfter på selv at gøre det, samt undgå alt det rod, frustration samt besvær som oftest følger med ved madlavning.

Convenience produkter gør det både muligt for den travle forretningsmand samt den udeboende studerende at nyde et mættende måltid i sin hverdag, hvor færre køkken-kompetencer og mindre tid er nødvendig i madlavningen.

1.3 USPer og branchevækst
Siden sidste år er udvalget af convenience produkter fordoblet, hvor Branchen oplever markant fremgang med en omsætning, der nærmer sig et 4-cifret millionbeløb.

De væsentlige USPer (unique selling points) convenience produkter besidder er praktikaliteten, rådigheden og tidsbesparelsen der følger med; med andre ord er det nemt at anvende.

Dette er nøjagtigt hvad den nye forbrugertype i konsumentmarkedet søger. Flere familier har travlt, og der er ikke altid kræfter eller tidsprioritering til at forberede tre måltider i hverdagen.

“Det er helt vildt. Det er det nye økologi” - En udtalelse fra Klaus Slotsager som er varehuschef i Føtex i Rosengaardcentret.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu