Convenienceprodukter | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Redegør for markedet for convenienceprodukter.
Delkonklusion

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdens faktorer.
Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Demografiske forhold
Kulturelle forhold

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.

Konkurrenter i branchen
Nye indtrængere
Substituerende produkter
Leverandører
Kunder
Delkonklusion

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagen Food, er det et udtryk for horisontal integration.
Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.

Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en væsentlig udfordring for Årstiderne på conveniencemarkedet. Diskuter mulige løs- ninger af den valgte udfordring.

Uddrag
En væsentlig udfordring for Årstiderne på conveniencemarkedet, kunne blandt andet være, at mange danskere sætter pris på danske og lokale varer.

På Årstidernes hjemmeside fremgår det at deres produkter kommer fra en lang række økologiske landbrug, både herhjemme og i udlandet.

Samarbejdet foregår blandt andet med en række spanske avlere og så købes der frugt og grønt fra Holland og Italien. Dette kan have konsekvenser for Årstiderne, da den lange transport er utrolig dårlig for miljøet, hvilket er noget mange er begyndt at gå op i.

En mulig løsning på dette kunne være at få en mere klimabevidst måde, hvorpå varerne kan trans- porteres, da nogle af deres råvarer kun kan fremstilles i for eksempel Spanien.

Dette kunne blandt andet ske ved at klimakompensere og dermed for eksempel sige til kunderne, at de skal betale lidt mere for måltidskasserne og derfor kan Årstiderne eksempelvis plante træer, som er med til at kompensere for den lange transport af råvarer.

Ellers kunne en anden løsning være bare at afskaffe de råvarer, som bliver produceret i de andre lande. Dog vil mange nok mangle de ting, som der pludselig er ude af deres sortiment og måske vil kunder falde fra, hvor nogle måske vil sætte pris på bare at få de danske råvarer.

En anden løsning kunne også være at sætte fokus på de lokale varer i Danmark. Det vil sige, at dem fra Sønderjylland kan få råvarer der fra og det samme i Nordjylland osv. De kunne eksempelvis lave en måltidskasse under navnet Sønderjylland, som kun er fyldt med sønderjyske råvarer og det vil derfor mindske transporten.

Dermed kunne de også lave lækre og spændende opskrifter ved brug af de lokale varer.

Man kunne også komme ud med et budskab om at spise efter årstiderne, altså at spise de råvarer, som er tilgængelige om sommeren når det er sommer osv.

Dette er nok ikke et koncept der vil falde i alles smag, men derfor tror jeg stadig at nogle vil være interesserede i at købe de lokale måltidskasser og det vil derfor være en god start. Alt dette kan Årstiderne med fordel gøre for at differentiere sig fra deres konkurrenter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her