Convenienceprodukter | Afsætning

Indledning
Der er kommet en fødevaretendens på det danske fødevaremarked, navnet er convenience Food. Conveniencebranchen er en branche med en masse forskellige produkter. Her kan der tilbydes halvfabrikata, færdiglavede retter, allerede marineret og skåret kød man kan få i de fleste supermarkeder som også bliver kaldet ”ready to eat or ready to heat” Dette indebærer for eksempel en klassisk frysepizza, som enhver har draget fuld nytte af på et tidspunkt i deres liv. Dette er dog blevet så udviklet en branche internationalt, og derfor ikke kun i Danmark. Dette betyder at der selvfølgelig er mange forskellige måder at se disse produkter og denne branche an. Alle har gerne kendskab til færdigretterne der med høj fart fylder hylderne i supermarkedet.

Dog er der også et nyere fænomen som er disse måltidskasser. Der er en del forskellige firmaer som skagenfood Ret nemt måltidskasser. Denne er dog lidt anderledes da det er pakket og leveret mad gerne til døren. Gerne bearbejdet, men ikke varmet. Dette er derfor ikke indenfor kategorien ”ready to eat.” Denne mad skal gerne bearbejdes salg, tilberedes selv, men de sender gerne en opskrift med hjem så at finde en opskrift, ud og handle og i nogle tilfælde ordne kød er overflødigt.

Uddrag
Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder og rivaliseringen mellem eksisterende udbyder vil jeg mene er dem jeg allerede har refereret til i en opgave ovenfor da det er Retnemt.dk, skagenfood og Aarstiderne der er etablerede virksomheder på markedet. Alle disse virksomheder er udbydere af de her måltidskasser. Markedslederen er Aarstiderne, da de har den største markedsandel og den højeste omsætning. Skagenfood er markedsudfordrer da de satser på den samme målgruppe, og er en høj konkurrent indenfor fiskemarkedet, da de har et bredere sortiment af friske fisk. Retnemt.dk er derfor også markedsudfordrer, da de også prøver at rive markedsandel fra Aarstiderne, ved også at fokusere på friske kvalitetsprodukter og konkurrere på pris.

Truslen fra nye udbydere er også i den grad truende i convenience branchen, da Coop har fundet ud af der er penge at hente i denne branche. De presser derfor de etablerede virksomheder, ved allerede at have en markedsandel af deres forbrugere der også handler i deres butikker, og derfor kan udnytte det, til at få deres markedsandel i dagligvarer presset ind i Conveniencebranchen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu