Convenienceprodukter | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter.

Opgave 2
Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.
- Danmarks økonomiske situation
- Den teknologiske udvikling:

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.
- Potentielle indtrængere:
- Kunder:
- Leverandøre:
- Konkurrencesituationen i branchen:
- Konklusion på analysen:

Opgave 4
a. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal integration.
b. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
c. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere pa? kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Opgave 5
Identificere en væsentlig udfordring for Årstiderne på? conveniencemarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for convenienceprodukter er et marked med fokus for at springe over hvor gader er lavest. Det er en betegnelse for nem mad, som enten er halvlavet eller helt færdigt.

Det kan være alt fra salat i bøtter, der er skyllet og klar til brug - til kød der er marineret osv. Det dækker også overfor frysemad og opvarmningsmad, til måltidskasser.

Måltidskasser er en kasse med mad og opskrifter. Det gør at forbrugeren ikke selv skal tænke på at handle ind, og sørge for opskrift.

Det gør også at forbrugeren måske bliver mindre stresset om ugen, hvis tanken om at handle ind, ligger tæt på. Man slipper for selv at skulle tænke på menu.

I 2016 og 2017 steg udvalget af convenienceprodukter i Føtex, Rosengårdcenteret og andre butikker, med 100%. Det er dobbelt så mange produkter i butikkerne.

Det er sagt i en video, som er lavet af Tv2 Fyn, udtaler Føtex’ varehuschef. Han regner med at væksten fortsat vil stige.

Skagenfood er en af de virksomheder som udbyder de her måltidskasser. Der er også andre som Årstiderne.

Skagenfood viser deres måltidskasser som nemme, økologiske, inspirerende, lækre og tidsbesparende. Den største fordel er at det er tidsbesparende, da mange folk gerne vil hoppe over hvor gader er lavest.

Der er også mange forældre som bruger meget af deres tid på maden, hvor de gerne vil have mere tid til familien.

Der kan måltidskasserne gå ind og ”redde” ugen. Andre store virksomheder som Løgismose, bygger store køkkener.

Det gør de så du kan producere færdigretter, som lasagne og boller i karry. Efterspørgslen på markedet, gør også at de bliver nødt til at bygge de her enorme køkkener.

Deres andre små køkkener gør det langsomt at producere. De producere meget ”ready to heat” mad, hvilket kun kræver at blive sat i en ovn.

De bruger stordriftsfordele, til at fremstille deres mad, hvilket også er med til at gøre produkterne billigere, fordi hvis de selv stod og lavede det i de små køkkener, ville det blive en højere pris.

De køber stort ind, og laver maden i store mænger med en assistance fra maskiner, der også gør det billigere for Løgismose.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu