Convenienceprodukter | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenience produkter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenience produkter bliver påvirket af forskellige omverdens faktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.

Opgave 4
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inkl. mellemrum.
a. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagen food, er det et udtryk for horisontal integration.
b. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
c. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en væsentlig udfordring for Aarstiderne på conveniencemarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Convenience er et samlende begreb for fødevarer, der er blevet forarbejdet eller forberedt i større eller mindre grad, så de gør det nemmere for forbrugeren at sætte et måltid mad på bordet.

Dette ser man blandt andet i bilag 1 fra TV2, hvor at familien har modtaget sådanne måltidskasser og forbereder dem på kamera.

Her bliver der blandt andet også sagt at de sparer tid og det ”irriterende” ved madlavningen. De mener at man stadig får den hygge ud af det som man plejer at få, altså at man stadig er sammen om det, og der stadig er lidt arbejde i det.

I bilag 2 får vi at vide at med Skagen food sparer man de kedelige madplaner og den langsommelige tur i supermarkedet. Det betyder tids sparing og mere tid til familie og venner, og det kan vi alle lide.

Det er typisk enlige og ældre, som især vælger den nemme mad, bl.a. fordi det kan give økonomisk mening.

For en børnefamilie kan det dog være dyrt for at mætte alle med convenience food på daglig basis, men det kan fungere fint som en nem løsning efter en ekstra lang og travl dag.

De fleste husholdninger gør brug af færdige sovse, snittet vasket salat og udskåret krydret kød klar til stegning flere gange hver uge, og således er halvfabrikata oftere brugt end egentlige færdigretter.

Men convenience food kommer helt sikkert til at fylde mere fremover, i takt med at vi nærmer os udviklingen i udlandet

hvor man har haft et større forbrug af halvfabrikata og færdigretter, og produktudviklingen også har været større.

Convenience food kan stadig være temmelig kaloriefyldt og indeholde for meget fedt og salt, men udvalget bliver sundere, bedre

bredere og mere gennemskueligt. Dermed vil flere få øjnene op for den tidsbesparende nemme mad af god kvalitet, som man gerne vil købe igen.

Altså er markedet for convenience produkt meget stort og bredt, og bliver kun større. Det er altså alt lige fra enlige til større familier

dem som har mange penge og dem som har lidt, dem der gerne vil have det nemt til dem der gerne vil spare tid.

Dette betyder at der er mange mulige kunder på markedet, og derfor et solidt marked at komme ind på og blive en del af.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu