Convenienceprodukter 2020 | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusive mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdens faktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.
- Kulturelle forhold
- Økonomiske forhold

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.
- Konkurrencesituationen for etablerede virksomheder:
- Kundernes forhandlingsstyrke:
- Truslen fra nye indtrængere:
- Truslen fra substituerende produkter:
- Leverandørernes forhandlingsstyrke:
- Styrkevurdering:

Opgave 4
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusive mellemrum.
Diskuter følgende udsagn:
a. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagen Food, er det et udtryk for horisontal integration.
b. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
c. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.
Figur 1: Hvor enig eller uenig er du i nedenstående udsagn om færdigretter?

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en væsentlig udfordring for Aarstiderne på conveniencemarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for convenience produkter befinder sig på konsumentmarkedet og er de seneste år steget kraftigt, samtidig med at omsætningen på markedet også har haft en positiv udvikling. Blandt virksomheder som i høj grad har kunne mærke den stigende efterspørgsel for convenience produkter er Føtex i Rosengårdscenteret i Odense. De har nemlig haft stor vækst i deres convenience produkter og har udvidet deres sortiment indenfor convenience produkter kraftigt på omkring ét år.

Før i tiden havde konsumenterne en tendens til at have en for høj forventning til færdiglavet mad, hvor producenterne i dag har mere fokus på kvaliteten. De daværende convenience produkter var primært produkter på frost, hvor fristende og lækre retter var afbilledet, men som alligevel ofte endte ud i en stor skuffelse for forbrugeren, når man brød emballagen. Men i dag er mange af convenience produkterne på køl og findes i langt mere gennemskuelig emballage.

Desuden er disse produkter blevet populære grundet en ændring i konsumenternes købsadfærd, som kan skyldes en mere travl og stresset hverdag for mange familier, hvilket kan gøre det svært for mange at planlægge deres hverdag og kost. Ydermere har der været en stigende afsætning af halvfabrikata, hvor forbrugerne køber eksempelvis færdiglavet sovse, snittet og vasket salat samt udskåret kød, der er klar til stegning.

---

Dansk Supermarked er en koncern, der ejer detailkæder her i blandt Føtex og Netto. For supermarkeder som disse er Skagenfood, som producerer måltidkasser, en konkurrent. Grundet denne trussel har Dansk Supermarked valgt at opkøbe 80% af virksomheden, og når man som virksomhed søger vækst ved at opkøbe en konkurrent, kaldes det horisontal integration.

Dog kan der argumenteres for at Skagenfood ikke er en direkte konkurrent for Dansk Supermarked som koncern, men derimod at Skagenfood er placeret lavere i forsyningskæden i forhold til Dansk Supermarked. Dette betyder altså, at når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, kan det også være et udtryk for vertikal integration.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her