Convenience produkter | Noter Afsætning

Indholdsfortegnelse
Opgave 1. 3
Opgave 2. 4
Opgave 3. 5
Opgave 4 8
Opgave 5. 9
Kildeliste: 10

Uddrag
Convenience food er et begreb der dækker over fødevarer, som er blevet forberedt eller forarbejdet, i større eller mindre grad.

Dette gør at folk med en travl hverdag, eller et lavt overskud, har mulighed for at få noget hurtig mad. Inden for convenience Food, er der nogle forskellige slags mad, som går ind under denne kategori.

Dette er alt fra en salat i køleren i din lokale dagligvarebutik, til færdiglavet sovs og andre retter, til fastfood steder såsom pizzeria og McDonald’s.

Da flere mennesker i dag, oplever en travl hverdag, hvor der ikke er tid til at handle ind og skulle stå med valget om hvad man skal have til aftensmad.

Dette har gjort at der de seneste par år har været en stigning i convenience produkter, hos fastfoodkæderne som McDonald’s og Burger King, men også i salg af måltidskasser, hos steder som Årstiderne og Skagenfood.

Desuden har corona krisen også gjort, at færre har lyst til at skulle ud at handle, og derfor også har valgt mere convenience food.

Det meste af salget af Convenience produkter sker på B2C markedet. Dette skyldes at det bliver solgt til private personer, eller til mellemhandlere, som så sælger det videre.

Kigger vi på måltidskasserne, ser vi en direkte distribution, da varerne bliver leveret direkte til kunden fra producenten.

Hvor at convenience produkterne i supermarkederne er indirekte distribution, da det bliver leveret ud til supermarkederne og derefter ud til konsumenten.

Markedet for convenience produkter, er også et heterogent marked, da der er mange præferencer på markedet.

Dette skyldes, at man i dag kan få mange forskellige convenience produkter, alt efter om man foretrækker et sundt måltid eller fastfood.

Præferencerne hos konsumenterne, gør også at producenterne skal differentiere sig for at skille sig ud fra deres konkurrenter, dog gør dette også at der er mange muligheder for hvilke produkter som producenterne kan lave.

---

Kigger man på de sociale og kulturelle forhold, har de haft stor betydning, i forhold til det stigende salg af måltidskasser.

Grunden til stigningen i salget af convenience produkter, skyldes meget, at mange mennesker i dag, har en travl hverdag, hvor det kan være stramt at få klemt madlavningen ind.

For nogle skyldes det at de har for lang en arbejdsdag til at de har tid, hvor nogle andre blot vil slippe for at skulle bruge så meget tid på maden, som ellers kan bruges på arbejde, familien eller hobbyer.

Dorte Wimmer udtaler sig i bilag 4 også at ”Mange familier har drøntravlt, og måltidskasserne er en nem og hurtig genvej til god aftensmad”

Boomet i måltidskasser, kan også ses i bilag 4, hvor der står skrevet at der hver uge bliver leveret over 400.000 måltider ud til diverse familier.

Desuden ses der også trends som går mod at man skal være mere bæredygtig, hvilket blandt andet gøres i form af

at man ikke selv skal ud at handle flere gange i ugen, og desuden kan man også få måltidskasser, hvor maden er mere bæredygtig. Dette er blandt andet fisk og kød fri dage.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu