Indholdsfortegnelse
Opgave 1 Redegør for markedet for convenienceprodukter.
Opgave 2. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:
- Konkurrenter i branchen:
- Leverandører:
- Nye indtrængere:
- Kunder:
- Substituerende produkter:

Uddrag
Opgave 1 Redegør for markedet for convenienceprodukter.
Convenience er et begreb for fødevarer, som er blevet forarbejdet eller forberedte retter, der gør det nemt og hurtigt for forbrugerne at lave diverse måltider, i en travl hverdag.

Convenience produkter kan være færdiglavet retter som blot skal varmes, det kan være i form af måltidskasser hvor man får varerne og opskrifterne sendt hjem til sin adresse eller hvor man får leveret allerede snittet grøntsager eller marineret kød mm.

Det er altså retter som er ”ready to eat” eller ”ready to heat”. Dette kan både spare tid, som kan bruges på f.eks. familien eller fritidsaktiviteter.

Det er specielt måltidskasser som er blevet meget populære. Her får man tilsendt varerne og opskrifterne lige til døren, og inden for kort tid står man med en færdiglavet ret.

Der er kommet mere og mere fokus på at retterne skal være sunde, nemme, lækre og økologiske, da der før har været meget fokus på at færdiglavet eller forarbejdede retter har været meget usunde, og indeholdt mere fedt, end der var sundt.

Nu er folks syn dog ændret, og i takt med at det bliver sundere retter og konceptet spredes landet over, så bliver der solgt flere og flere convenience produkter.

De sælger B2C, altså direkte til forbrugerne, som specielt er børnefamilier eller folk med en travl hverdag.

Det er især tidsbesparelsen, som lokker kunderne, da man i en travl hverdag kan have svært ved at finde tid til at handle ind til aftensmaden og lave aftensmaden, samt er kreativiteten ved at falde og mange har svært ved at finde retter de vil lave.

Derfor er det nemt med convenienceprodukter, og salget er også kun steget. I Føtex, i Rosengårdscentret, er der i løbet af et år sket en fordobling i salget af convenienceprodukter, og væksten fortsætter markant.

Det er ikke kun Føtex der ser en stigende interesse i convenienceprodukter, det gør Løgismose nemlig også. Løgismose har nu valgt at investere 20 mio.

I endnu et lokale, i Odense. De kan nemlig ikke følge med i produktionen i København og må nu udvide i takt med at konceptet vokser.

Når man får enten måltidskasser eller færdiglavet retter, så er det for det meste lavet til et bestemt antal personer.

Her er der en fordel i at madspild formindskes, hvilket har været et meget omdiskuteret emne de seneste år, men der kan også være en ulempe i dette.

Man kan risikere at portionerne ikke er store nok, og at man altså ikke får den samme mættende følelse som man plejer.

Der kan også være en ulempe ved måltidskasserne, som familien i udsendelsen også siger, så ved man ikke altid hvad man får.

Mange mennesker er kræsne, og dette kan især også være et problem i børnefamilier, for så ender man med samme problem med at man ikke går mæt fra bordet.

Når man får convenienceprodukterne leveret lige til døren, så slipper man også for de impulskøb, som man ofte laver i supermarkederne.

Dette kan dog være en trussel for supermarkeder, da deres omsætning på råvarer formindskes, da der nu er kommet hurtigere og nemmere alternativer.

Derfor har Coop også valgt at de gerne vil lave deres egne måltidskasser, og derfor prøve kræfter af på dette marked.