Convenience produkter | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
Bestem målgruppen for måltidskasser og analyser herefter købsadfærden for et køb af en måltidskasse ved brug af relevante teorier fra SOR-modellen.

Opgave 4
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Diskuter følgende udsagn:
a) Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal
b) Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb
c) Hvis Bilka begynder at sælge måltidskasser, vil måltidskasserne placeres som et spørgsmålstegn i Boston-modellen

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en væsentlig udfordring for Aarstiderne på conveniencemarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Convenienceprodukter er produkter der er stigende udvikling i på det danske marked. Flere og flere kunder ønsker nemme og bekvemme løsninger.

Produkterne som der sælges indenfor convenience konceptet, er alt fra færdigsnittede grønsager til sovs eller pastasalater.

Det er en nem løsning, i stedet for lang forberedelsestid i køkkenet. Selve ordet convenience dækker over god og nem mad, hvor detailhandel har givet en ekstra hånd med tilberedningen.

Varerne sælges i supermarkeder og dagligvarebutikker som fx Rema 1000, Netto, Kvickly og Fakta. Convenienceprodukter sælges også på tankstationer, hvor man kan få et nemt måltid mad med to-go.

Produkterne er en fordel for mange familier og mennesker med lange arbejdsdage, da det kræver færre kompetencer og mindre tid, end hvis maden skulle laves helt fra bunden.

Mange ser convenienceprodukterne som et erstatningsprodukt ift. tidsindhentning i hverdagen. Produkterne sælges på B2C-markedet til familier med børn og travle mennesker.

Indenfor convenience findes konceptet måltidskasser. Det fungerer sådan, at man bestiller en kasse med mad online, også bliver den leveret til din adresse. Skagenfood producerer måltidskasser.

De leverer gode og inspirerende madoplevelser til kunden. I deres måltidskasse er der alt fra grøntsager og kød til frisk frugt eller nødder.

Maden i kassen er med til at sammensætte et sundt og nærende måltid til en familie eller mennesker der har tidsmangel i hverdagen.

Virksomheden beskriver sig selv og deres koncept, som den nemme og rigtige løsning, og tilføjer herefter, at de ønsker at forsyne kunden med inspirerende, økologiske og børnevenlige opskrifter.

Før i tiden da kunderne på B2C-markedet, købte ind i supermarkedet var man vant til, at convenienceprodukterne havde et fristende billede udenpå men var en skuffelse indeni.

Nu er producenterne begyndt at producere produkterne på køl, og med en mere gennemskuelig indpakning.

---

Til analyse af målgruppen for måltidskasser har jeg benyttet mig af segmenteringstrekanten. I analysen af købsadfærden har jeg benyttet mig af SOR-modellen.

Der er taget udgangspunkt i virksomheden Simple Feast. Her har jeg taget udgangspunkt i stimuli, herunder de 4 p’er.

Målgruppen for måltidskasser er bred. Hvis vi tager udgangspunkt i virksomheden Aarstiderne, skriver de bl.a. om deres målgruppe, at måltidskasserne går ud til familiesammensætningen, både til singler men også familier.

Hermed når vi kigger på demografien, er der ikke et bestemt køn eller alder der køber mest. Der er blandet mad i deres sortiment, og de har et bredt udvalg.

De går op i økologi og at være bæredygtige. Folk der køber måltidskasserne, foretrækker en sund og nem livsstil, hvor det er nemt at lave god og nærende måltider.

Mange måltidskassefirmaer leverer til over alt i landet, hermed betyder geografien ikke noget, for du kan bestille til hele Danmark.

Ved købsadfærden for et køb af en måltidskasse overvejer man forskellige faktorer. Købet af en måltidskasse er i købstypen overvejelseskøb eller vanekøb.

Kunden kan overveje de forskellige udbydere af måltidskasser inden de bestiller produktet. Hvis en kunde over langt tid har bestilt måltidskasser, kan dette også argumenteres for i købstypen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu