Convenience produkter | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Redegør kort for markedet for Convenience produkter. Inddrag video 1 og 2 samt bilag 1 og 2.

Opgave 2
Analyser baggrunden for udviklingen i markedet for convenience produkter.

Opgave 2
Analyser baggrunden for udviklingen i markedet for convenience produkter.
- Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder
- Truslen fra nye indtrængere
- Truslen fra udbydere af substituerende produkter
- Forhandlingsstyrke fra kunderne
- Forhandlingsstyrke fra leverandører
- Samlet vurdering af branchen

Uddrag
Der er en madtrend på det danske fødevaremarked, der hedder convenience food. Convenience er fødevarer, der er blevet forarbejdet eller tilberedt, før forbrugerne køber dem.

Convenience food gør det nemmere for travle familier/forbrugere at lave frokost eller aftensmad, så forbrugerne vil hellere bruge lidt flere penge på convenience-produkter end på at krydre bøffer eller snitte grøntsager.

Det er en tendens, som både Dansk supermarked og Coop er opmærksomme på. Forbrugerekspert Dorte Wimmer mener

at convenience-markedet har udviklet sig på grund af dårlig planlægning, især den målgruppe, hun beskrev som "Generation Y", som er 15-34-årige unge.

Genveje kan spare tid, og en af genvejene er blevet en convenience food, et enkelt og sundt alternativ.

Tidligere var convenience foods relateret til frosne produkter, og maden bag emballagen var ofte skuffende og kedelig.

I dag er mange færdigretter på køl, og emballagen er gennemsigtig og overskuelig, så du får, hvad du betaler for. I nogle færdigretter ser det ud til, at enten økologiske fødevarer eller gourmetkokke er ansvarlige for at tilberede dem.

Dette kan også spille en rolle, fordi der er stor efterspørgsel på madlavningskvalitet og restaurantfølelse.

Normalt vælger enlige og ældre borgere simple løsninger, fordi det giver god økonomisk mening. Men for en stor familie skal alle have convenience food hver dag, hvilket kan være dyrt.

Men som man kan se i video 1, er der flere familier, der ikke kan undvære færdigmad, og disse familier har særligt travlt. Convenience foods er under udvikling, og der er ingen tegn på, at denne tendens vil stoppe.

Mere end 400.000 danskere får levereret hver dag disse måltidskasser til deres dørtrin. I takt med at måltidskasser bliver så interessant, betyder det også, at der er flere udbydere på markedet, såsom Skagenfood, RetNemt samt Årstiderne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu