Convenience produkter | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør kort for markedet for convenience produkter. Inddrag video 1 og 2 samt bilag 1 og 2.

Opgave 2
Analyser baggrunden for udviklingen i markedet for convenience produkter.
Analysen må maksimalt fylde 500 ord.

Opgave 3
Analyser konkurrencesituationen for måltidskasser.

Opgave 4
Diskutér kort følgende udsagn:
a. Der er høje indtrængningsbarrierer på markedet for måltidskasser
b. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal integration.
c. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
d. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Uddrag
Convenience produkter befinder sig i et red ocean marked. Produkterne består af færdiglavet mad der er ready to heat eller eat, både som færdigretter og takeaway.

Disse produkter er i stigende vækst hos udbyderne Dansk Supermarked og Coop, samt Skagenfood og markedslederen Årstiderne der begge leverer måltidskasser.

Dette er på baggrund af en stigende trend, hvor forbrugeren optimerer sin tid i en travl hverdag. Produkterne skal signalere kvalitet og skal skabe en restaurantfornemmelse.

Dette resulterer i et bredt potentielt marked, da det tiltaler enhver forbruger og næsten alle kan købe produkterne. Produkterne sælges til kunden på et B2C marked.

Virksomheder har set trenden og er gået ind på et B2B marked og sælger disse convenience produkter til detailvirksomhederne, der har til opgave at sælge dem videre til kunden.

Der er en række udbydere der tilbyder disse produkter, derfor er det vigtigt at der skabes en konkurrencemæssig fordel i et konkurrencepræget marked.

Dette er gjort med f.eks. udvikling af emballage, som førhen har skabt problemer og dårlig omtale fra forbrugerens side

da billederne på emballagen ikke stemte overens med selve produktet der var pakket ind. Flere udbydere har også involveret sundhed i produkterne, da det er et stigende fokus i forbrugeradfærden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu