Convenience produkter |Afsætning | 12 i Karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1

Opgave 2
- Kultur:
- Økonomi:

Opgave 3
- Truslen fra nye udbydere:
- Truslen fra substituerende produkter:
- Konkurrence situationen på markedet:

Opgave 4
1. Udsagn: Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal integration.
2. Udsagn: Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
3. Udsagn: Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Indholdsfortegnelse
Convenience produkter dækker over mad, hvor industrien eller detailhandlen har været med til at tilberede maden.

Convenience produkter kan både være skrællede og skyllede grøntsager, produktet dækker også over mad som pizza, burger og sushi.

Markedet for convenience produkter er i stor vækst. ”Vi synes at i sådan en travl hverdag der er det rart at slippe for at tænke på, hvad skal der handles ind og hele planlægningen om, hvad skal vi have at spise i dag?

”Siger Gry Marcussen. Ligesom familien Marcussen er der flere og flere danskere der vælger at få mad leveret hjem til dem selv. Det gør hverdagen lettere, da de hverken skal tænke på, hvad, hvornår og hvordan de skal lave maden.

I supermarkederne ser man også stor vækst på færdiglavede retter. Den fynske fødevarer producent Løgismose har investeret 20 millioner kroner til et helt nyt kæmpe køkken

der hver dag skal producere færdigretter. ” I København har vi et mindre køkken hvor vi producerer rigtig mange færdigretter og det kan ikke følge med.

Vi har brug for at få en større automatiseringsgrad og større præcision. ”. Siger Steen Olsen, som er forretningsudviklingsdirektør i Løgismose.

Varehuschefen i rosengårdcenteret i føtex, mener der en sammenligning mellem den enorme stigning i færdigretter og mad i kasser, med den enorme udvikling i økologisk produkter.

”Væksten er voldsom og lige nu har vi over dobbelt så mange convenince produkter i sortim entet som vi havde for et år siden og den tendens, den fortsætter”

---

Omverdens modellen kan benyttes til at finde ud af hvilke parametre virksomhederne på Convenience markedet bliver påvirket af.

Omverdens modellen kan vise et billede af hvordan det ser ud i virksomheden lige nu. Omverdens modellen kan vise et billede af fjernmiljø og nærmiljø

hvor nærmiljø indeholder de afhængige faktorer og fjernmiljø indeholder de uafhængige faktorer. Des længere ud man kommer i omverdens modellen

des mindre kan virksomheden selv påvirke faktorerne, og da der skal kigges på fjernmiljøet nu, kan det beskrives som en brancheanalyse.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu