Convenience markedet | Analyse

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør kort for markedet for convenience produkter. Inddrag video 1 og 2 samt bilag 1 og 2.

Opgave 2
Analyser baggrunden for udviklingen i markedet for convenience produkter. Analysen må maksimalt fylde 500 ord

Opgave 3
Analyser konkurrencesituationen for måltidskasser.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
A. Der er høje indtrængningsbarrierer på markedet for måltidskasser
B. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal integration.
C. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
D. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Uddrag
Markedet for convenience produkter er de seneste år steget kraftigt i takt med at flere danskere efterspørger produkter som kan give dem en nemmere hverdag.

Derfor køber flere og flere forskellige færdigretter i supermarkedet eller vælger at få leveret maden hjem i form af måltidskasser eller online indkøb.

Flere detailgiganter har derfor valgt at tage chancen og satse på den nye tendens og vælger derfor at udvide deres sortiment med flere varianter af færdigretter.

På markedet for convenience produkter findes der flere forskellige udbydere heriblandt supermarkeder og slagtere, som laver færdigretter, derudover findes der også diverse virksomheder som uddeler måltidskasser.

På markedet findes der allerede en del udbydere, men antallet er alligevel stadigt stigende i takt med at efterspørgslen forsat også stiger.

Den kraftige stigning på markedet har medført en chance for måltidskasserne, der er blevet prioriteret højt hos mange husstande, især hos segmenter som indeholder børnefamilier.

De prioriteres bl.a. så højt da de både kommer med de madvarer som skal bruges, men også da de udfører en form for service, når madplaner og opskrifter allerede er lavet.

Det generelle større fokus på sundhed i det danske samfund gør sig også til fordel for måltidskasserne, specielt Aarstiderne som markedsfører sig på deres økologiske sortiment.

Udfordringerne for måltidskasserne vil oftest ligge i prisen, da de ligger en del højere end priserne på færdigretterne i supermarkederne, hvilket vil have stor betydning for bl.a børnefamilierne

ældre og studerende, der måske vil foretrække at bruge pengene på oplevelser eller diverse i stedet for.

Dog får man en bedre kvalitet for pengene og med måltidskasserne får man også en chance for selv at lave noget af maden, hvor man ved færdigretter bare skal varme retten.

---

Convenience produkter er de seneste år blevet meget populære hos forbrugerne. Denne udvikling kan analyseres ved brug af punkterne inden for PESTEL analysen eller omverdensmodellen.

Herunder er udviklingen analyseret ved brug af følgende punkter i PESTEL analyse økonomiske, miljømæssige, teknologiske og sociale og kulturelle forhold.

PESTEL analysen er benyttet frem for omverdensmodellen, da punkterne den indeholder er mere relevante når man analyserer et marked i stedet for en virksomhed.

PESTEL analysen bruges til at analysere eksterne samfundsforhold, hvor omverdensmodellen både analysere eksterne og interne forhold.

De økonomiske forhold påvirker efterspørgslen på convenience produkter, da økonomien vækster. Beskæftigelsen i Danmark er i tiden høj og det samme er indkomstniveauet.

Danskerne har derfor flere penge mellem hænderne, og har dermed også et større rådighedsbeløb. De seneste år har der været et voksende ønske om mere tid i hverdagen især hos børnefamilier

som bruger det meste af dagen hver for sig. Derfor vælger flere og flere børnefamilier at hæve madbudgettet, sådan at der er penge til bl.a. måltidskasser

dette gør familierne for at have en nemmere og mindre stressende hverdag og grundet den gode økonomi har mange børnefamilier råd til netop at gøre dette.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu