Convenience markedet | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer.
- Kulturelle forhold:
- De økonomiske forhold:

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.
- Markedslederen:
- Markedsfølgeren:

Uddrag
Convenience markedet, er et marked der de seneste år har gennemgået en kolossal udvikling og, som mange eksperter mener fortsat vil udvikle sig og skabe mere interesse for forbrugerne.

Convenienceprodukter er et udtryk for fødevarer, der er blevet forarbejdet, eller forberedt i større eller mindre grad, så det nemt og tidssparende for forbrugeren, at få et måltid på bordet.

Convenience markedet har de seneste år været stigende og i Føtex er antallet af convenience varer i løbet af et år fordoblet og varehuschefen forventer en fortsat stigende interesse i convenience fødevarer.

Convenienceprodukterne er gået fra at være frysevare produkter, til nu også at være udbudt på køl og langt mere indbydende og gennemskueligt ved første øjekast.

Convenienceprodukterne er gået fra at være noget, man forbinder med de klassiske færdigretter, som pizza, burger osv. til at være mere sunde og kvalitets alternativer til hverdagens mad.

Der er bland andet kommet de så kaldt måltidskasser, som hjælper familier med at spare tiden i supermarkedet, da måltidskasserne bliver leveret direkte til døren.

Convenienceprodukterne er altså virkelig slået igennem i Danmark og detail- og forbrugerekspert Dorte Wimmer, mener at en af grundende til udviklingen er en mangel på planlægning. Især blandt de 15-34 årige.

Hun siger, de ingen plan har for hvad de skal købe ind, når de er i supermarkedet og går derfor til den nemme løsning, som er convenience mad.

Den genvej, som det er at købe convenience mad, er altså også blevet mere attraktiv da produkterne også er blevet sundere og nemmere at komme til, i takt med at den hurtige og nemme løsning

begynder at fylde mere i vores hverdag. Udbyderne på convenience markedet, skal hele tiden være nytænkende og i takt med at det bliver større og større vil der komme endnu flere udbyder på markedet, som gør at konkurrencen stiger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu